Når du sætter dig til rette foran skærmen for at streame din yndlingsserie, så skal du vænne dig til, at du først skal igennem en større reklameblok, inden serien begynder.
TV 2 Play har i lang tid vist reklamer rundt om deres udsendelser, hvis man kun har deres billigste pakke. Netflix indførte det for et år siden i USA. Og nu vil streamingtjenesten Amazon Prime også indføre reklamer før og efter deres udsendelser.
Og der er en helt særlig grund til, at flere af streamingtjenesterne nu indfører reklamer, siger B.T.s forbrugerredaktør Niels Phillip Kjeldsen.
»Jeg synes generelt, at vi ser en sørgelig udvikling på streamingmarkedet i øjeblikket. Det er helt tydeligt, at det er et enormt presset marked, hvor forretningsmodellerne ikke har vist sig at holde – eller i hvert fald ikke holder længere. Så nu skærer man indhold fra for at finde besparelser, hæver priserne over en bred kam og begynder så at opfinde de her produkter, der indeholder reklamer,« siger Niels Philip Kjeldsen.
I mange år har det været vigtigere for streamingtjenesterne at få nye kunder end at få overskud på bundlinjen. Men ifølge Niels Philip Kjeldsen går det ikke længere kun at fokusere på vækst i brugerbasen.
»Det er logisk ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Tjenesterne har formentlig solgt deres produkter for billigt og lokket kunderne ind. På et eller andet tidspunkt er man jo nødt til at tjene penge. Og nu skal der så for alvor kapitaliseres på kundebasen, og det sker så via reklameprodukter og prisstigninger. Lidt kynisk kan man jo sige: De tv-pakker, de her tjenester disruptede for 10 år siden, begynder tjenesterne mere og mere at ligne selv.«
Det er dog ikke nødvendigvis kun dårligt for forbrugerne, at de skal se reklamer, hvis de køber den billigste pakke.
»Hvis man skal sige noget positivt for forbrugerne, så er det, at de her reklamepakker trods alt er billigere end pakkerne uden reklamer. Derudover er det klogt af tjenesterne at skabe de her billigere alternativer i en inflationstid. Det skal de faktisk have ros for. De imødekommer en efterspørgsel derude,« lyder det fra Niels Philip Kjeldsen.
Amazon Prime indfører reklamer fra næste år, og i første omgang rammer det kun i USA, Storbritannien, Canada og Tyskland. Senere vil andre lande også få indført reklamer.
Niels Philip Kjeldsen tilføjer:
»Men lige nu synes jeg, at streamingmarkedet bliver mere og mere mudret, fragmenteret og måske også udhulet lige nu.«
Så lige nu ser kampen om streamingkunderne ud til at spidse til. Og det kommer i høj grad til at handle om at kunne holde prisen nede.
»Vi er lidt forbi de dage, hvor det hele handlede om at komme med den næste 'Sopranos' eller næste 'Game of Thrones'. Lige nu er markedet i en fase, hvor det handler om at stoppe deling af passwords, hæve priserne, sænke udgifterne og skabe reklamepakker. Noget af uskylden er væk. Nu er det kold forretning, og det er ikke altid så kundevenligt, så det gør noget,« siger B.T.s forbrugerredaktør Niels Philip Kjeldsen