I sidste uge blev prisen sat ned på 4.800 biler på Bilbasen, og dermed sætter markedet for brugte biler i Danmark ny rekord.
Her kan du se fordelingen af, hvilke typer af biler, der i sidste uge blev sat ned i pris.
Priserne på brugte biler falder i øjeblikket. I nærmest uhørt grad.
I sidste uge blev hele 4.800 brugte biler på Bilbasen justeret nedad i pris. Og det er det højeste antal hele året, oplyser Bilbasen.
Ifølge opgørelsen er det alle typer af biler, der nu bliver sat ned i pris.
De mange prisnedsættelser fordeler sig således på drivmiddel:
Benzin: 1.661
Diesel: 1.412
El: 898
Plug-in hybrid/hybrid: 847
I alt: 4.818
Bilbasen oplyser i samme ombæring, at de nyoprettede bilannoncer blev sat til priser, som matcher prisnedsættelserne på allerede oprettede annoncer.
For elbiler gør sig desuden gældende, at den gennemsnitlige prisnedsættelse var på 12.719 kroner.
Også de 898 nedsættelser på elbiler er rekord, og ifølge Bilbasen er det især VW, Tesla og Polestar-modeller, som blev sat ned i pris.
»Dette er ekstraordinært gode nyheder for bilkøberne,« siger Jan Lang, som er head of market insight and PR for Motors hos Schibsted, der står bag Bilbasen.
»De brugte biler er historisk billige i Danmark, så her er der ingen inflation - faktisk det modsatte,« tilføjer han.
Når priserne på brugte biler falder så markant, så skyldes det ifølge Jan Lang, at forhandlerne af brugtvogne følger markedet tæt og justerer priser i forhold til efterspørgslen.
»For elbilernes vedkommende, så sætter de priserne ned som en konsekvens af Tesla's markante privatleasingtilbud, hvor de jo skal gøre deres biler attraktive i forhold til det, og det gør de ved at sænke priserne,« siger Jan Lang.
»Men samtidig får de tilbudt elbiler i udlandet til lavere priser, og derfor kan de sætte elbilerne yderligere ned i pris,« forklarer han.
Jan Lang pointerer i samme åndedræt, at det samme ikke gør sig gældende for alle biltyper.
»For dieselbilerne og plug-in hybriderne er det en anden situation. Her er det vigende efterspørgsel,« konstaterer han.
»Forbrugerne efterspørger ikke dieselbiler og plug-in hybrider i samme omfang som tidligere, så forhandlerne stimulerer efterspørgslen ved at justere priserne,« forklarer Jan Lang.