Det er vigtigere, hvordan dit barn bruger sin tablet, end hvor lang tid barnet bruger med skærmen i hånden.

. Tabletten har for alvor fundet vej til børneværelserne, og børnene begår sig ubesværet på den forvoksede telefon, før de kan tale.

Ipad-tiden er ikke i sig selv et problem, det handler bare om, at den bliver brugt rigtigt, fortæller Steen Søndergaard, lektor på pædagoguddannelsen på UCC og forfatter til en række publikationer om børns leg og læring med digitale teknologier.

- Ipaden er en aktivitet, der både kan pacificere og aktivere. Hvis far og mor sidder med en iPad og barnet med en anden, så får man ikke talt sammen. Men barnet kan godt få trænet sprogfærdighederne, ved at man gør noget sammen på iPaden, siger lektor Steen Søndergaard.

De sproglige færdigheder kan trænes ved at lave historier på tabletten, det træner barnet i at konstruere hele sætninger.

For at styrke de matematiske færdigheder kan barnet spille matematikspil, eller bruge en app som Bee-bot, der simulerer en robot. Den fysiske robot bliver ofte brugt til tællelege i børnehaver.

Derudover kan det også være en idé at tage teknologien med ud i skoven, så barnet kan tage billeder og optage lyde, som man kan snakke om, når man kommer hjem.

- På den måde bliver det at komme i skoven noget, der også vedrører en, når man sidder derhjemme og snakker. Det giver lyst til at komme ud igen - og måske finde en ny bille at tage et billede af, forklarer Steen Søndergaard.

Det samme kan man gøre omkring madlavningen, hvor barnet kan tage billeder af maden og være med til at se opskriften på skærmen.

Stine Liv Johansen, der er lektor og ph.d. ved Center for Børns Litteratur og Medier, mener, at man i stedet for at gå så meget op i skærmtid bør fokusere på, hvordan man bruger tiden.

- I stedet for at bruge en æggeurspædagogik så tænk over, hvordan man kan bruge iPaden til at få nogle gode oplevelser sammen, siger Stine Liv Johansen.

Hun skelner mellem den mere stillesiddende og konsumerende iPad-brug og den mere kommunikative og aktive brug.

- Dermed ikke sagt at stillesiddende og konsumerende ikke er godt nok, det kan også have sin plads. Det er typisk de mobile skærme, der bliver brugt i stedet for at se tv. Det er også her børnene får gode historier og en fælles referenceramme, som de kan bruge i deres leg, siger lektor Stine Liv Johansen.

Ifølge hende er det en god idé at bruge tabletten, sådan som den bliver brugt i dagtilbuddene, altså som en aktivitet og en del af den pædagogiske praksis.

- Det fede ved en iPad er, at man kan tage den med i skoven eller på museum. Man kan tage billeder og blive en medieskaber og ikke kun en medieforbruger. Det er noget af det, vi har brug for at gøre, siger Stine Liv Johansen.

Brug skærmen til at udvikle barnets færdigheder:

- Kameraet er et godt sted at starte. Tag billeder af verden, som den ser ud for barnet. Tal med barnet om, hvad det har oplevet i dag, eller gå tilbage til feriebillederne, og tal om sommerferieoplevelser.

- Brug en tracker til at se, hvor I har gået tur henne, så det kan fungere som en motivation.

- Find dansevideoer på YouTube for at sætte gang i dansen hjemme i stuen.

- Tal om medier og medieindhold med barnet. Så er der også gang i dialogen, forud for at barnet kommer på de sociale medier.

Kilde: Stine Liv Johansen, lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier.

/ritzau/FOKUS