Det kan være en dyr fornøjelse at køre langt i bil til og fra arbejde, viser beregninger fra Spar Nord.

København. 750.000 danskere pendler ifølge Danmarks Statistik hver dag mindst 20 kilometer til og fra arbejde, og mange tager bilen.

Men det kan være en dyr fornøjelse, viser beregninger som Spar Nord har lavet på baggrund af data fra Bilbasen.

Pendler du dagligt 70 kilometer i en ny bil, estimerer Spar Nord, at det koster 2861 kroner om måneden, efter der er taget højde for befordringsfradraget.

Pendler du derimod dagligt 234 kilometer mellem Aarhus og Aalborg i en ny bil, koster det 11.678 kroner om måneden, efter der er taget højde for befordringsfradraget.

Langdistancependlerne bør derfor alvorligt overveje, om jobbet er udgiften værd, mener afdelingsdirektør i Spar Nord Leif Lind Simonsen.

- Hvis de kunne finde et interessant job tæt på bopælen inden for cykelafstand og undvære bilen, så kunne de acceptere en løn, der giver 11.678 kroner mindre i udbetaling hver måned og stadig have det samme månedlige rådighedsbeløb, siger han.

Spar Nord har beregnet udgiften ved at pendle ud fra begrebet TCO (Total Cost of Ownership) - altså de samtlige omkostninger, der er ved at køre i en ny bil.

Begrebet dækker over omkostninger som ejerafgift, forsikring, renteudgifter til billån, brændstofforbrug og værditab på bilen.

Forudsætningen for beregningerne er, at man pendler enten 20.000 eller 40.000 kilometer, 216 dage om året i en af de ti mest solgte nye biler i Danmark i 2017.

Derfor skal tallene tages med et gran salt, siger Ismir Mulalic, der er senior fellow i Kraks Fond og lektor ved DTU Management, hvor han forsker i transportøkonomi.

Han har set på Spar Nords beregninger.

- Pendling er meget individuelt, afhængig af hvor stor en afstand man kører, og hvilken bil man har, så udgiften kan også være meget individuel, siger han.

Pendler du for eksempel over lange afstande i en dieselbil, hvor du kører meget på motorvej, så har du formentlig færre omkostninger til brændstof, end dem der er taget højde for i beregningerne, siger Ismir Mulalic.

Han påpeger også, at mange pendlere bliver kompenseret via deres løn.

- Forskning har vist, at når danskere pendler over længere afstande, tjener de også mere, så lønnen kompenserer for omkring 50 procent af pendlingsomkostningerne, siger Ismir Mulalic.

Og selv om pendlerne ville kunne spare mange penge ved at finde et job i deres lokalområde, er det sjældent en mulighed, siger Hjalmar Christiansen, der er projektleder på Transportvaneundersøgelsen ved DTU Transport.

De, der pendler langt, har nemlig typisk et specialiseret job og derfor ofte en højere løn.

- For mange mennesker med et specialiseret job er mængden af arbejdspladser andre steder i landet ikke ret stor. Nakskov har med al respekt ikke samme udbud af vidensarbejdspladser som Storkøbenhavn, siger Hjalmar Christiansen.

I øvrigt har pendlere med specialiserede job ofte mulighed for at arbejde hjemmefra, hvilket gør det muligt for dem at bo længere fra deres arbejdsplads, tilføjer Hjalmar Christiansen.

Fakta: Månedlige omkostninger ved at pendle

- Roskilde - København (70 kilometer) = 2861 kroner om måneden efter kørselsfradrag.

- Køge - København (90 kilometer) = 3615 kroner om måneden efter kørselsfradrag.

- Ringsted - København (134 kilometer) = 5339 kroner om måneden efter kørselsfradrag.

- Herning - Aarhus (172 kilometer) = 8495 kroner om måneden efter kørselsfradrag.

- Aarhus - Aalborg (234 kilometer) = 11.678 kroner om måneden efter kørselsfradrag.

- For de tre første strækninger er der regnet med en TCO på 2,61 kroner per kilometer. For de to øvrige strækninger er der regnet med en TCO på 3,11 kroner per kilometer.

- Det skyldes, at værditabet på bilen stiger, jo længere man kører.

Kilde: Spar Nord.

/ritzau fokus/