90.000 bilejere risikerer nu at gå glip af store millionbesparelser.

Det drejer sig om en del af dem, der har en firmabil.

Det skriver Finans

Risikoen opstår efter, at Tesla har sat priserne ned, og det har bredt sig på markedet for både nye og brugte biler.

I 2020 blev skattereglerne for firmabiler strammet, og det kommer mange altså nu til at mærke.

Prisen på en ny bil skal efter tre måneder måles op mod prisen for en tilsvarende bil på markedet.

Men bilens beskatningsgrundlag skal kun ændres, hvis 'den genberegnede nypris er højere end den oprindelige pris.'

Michael Krag-Svendsen er kommunikationschef i fagforeningen Business Danmark, som står bag 29.000 ansatte inde for salg og marketing.

Til Finans siger han:

»Man har lavet et system, hvor beskatningen øges, når bilpriserne stiger. Til gengæld falder beskatningen ikke, hvis priserne falder. Skat vinder altid. Det er en hån mod firmabilisterne.«

I 2020 havde man ikke set så store udsving i bilpriserne på markedet, lyder kritikken. 

Forventningen var, at stramningen ville give 125 millioner kroner ekstra om året til staten. 

Forstå hvorfor det er billigere at eje en elbil.