En god idé bag et velmenende gavekort kan resultere i spildte penge, hvis uheldet er ude, og det kender 36-årige Rasmus Kremmer kun alt for godt.

For i stedet for en gastronomisk oplevelse med udsøgt mad og lækre vine på en Michelin-restaurant stod han pludselig med et værdiløst gavekort, da han i foråret besøgte den ét-stjernede Michelin-restaurant ‘Clou’ i København, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Ni måneder forinden havde Rasmus Kremmers kæreste givet ham et gavekort købt på restaurantens hjemmeside i fødselsdagsgave til det velansete spisested til en værdi af 2.500 kroner, og det var derfor med stor forventning, at han fandt en lørdag, hvor han og kæresten Marie sammen kunne nyde et måltid i verdensklasse.

Skuffelsen var derfor til at tage at føle på, da han fik besked om, at restauranten desværre ikke kunne indløse gavekortet og servere de mange, skønne retter, han havde håbet på, og som kæresten havde betalt for.

»Jeg blev sur og skuffet - og ked af det på min kærestes vegne, for det var jo hende, der havde købt en relativ dyr gave, som så ikke kunne bruges,« siger han til B.T.

På Clou fik han forklaret, at han desværre ikke kunne vises til bords, fordi restauranten havde skiftet ejer, og at gavekortet var købt hos den tidligere ejer. Samme forklaring giver restauratør og chefkok, Jonathan Berntsen, nu til B.T.

»Det er nogle andre, der har fået penge for gavekortet, så i og med, at vi ikke har fået penge, kan vi ikke indløse det. Det er super tarveligt, at nogle rager penge til sig og så tørrer den af på os,« siger han og fortæller, at han bestemt forstår, at Rasmus Kremmer står utilfreds tilbage som forbruger.

»Jeg kan sagtens forstå ham, for jeg ville da også selv være rigtig skuffet.«

Gavekort er en risiko

Jurist hos Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup fortæller, at kunder ved køb af gavekort løber en risiko, der ikke eksisterer, hvis man i stedet giver kontanter væk i gave.

»Gavekort kan for nogle være en fin løsning, men man skal være opmærksom på, at der typisk følger en række begrænsninger og risici med et gavekort. Det kan være, at der er et bestemt tidspunkt eller område, gavekortet skal bruges på, eller at gavekortet kun giver forbrugeren adgang til udvalgte retter på en restaurant. I værste tilfælde kan forbrugeren helt miste sine penge, hvis den erhvervsdrivende går konkurs, eller hvis gavekortet bliver lagt i en skuffe, og det udløber, før det bliver brugt,« siger Jakob Steenstrup.

Selskabet bag Clou før ejerskiftet, Restaurant 1 ApS, er da også under konkursbehandling hos Sø- og Handelsretten, fremgår det af Statstidende. Det er sket efter en begæring 18. juni.

B.T. har forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktør for Restaurant 1 ApS, Erik Vest. Over for Forbrugerrådet oplyser han, at der ikke er penge tilbage i selskabet.

Det efterlader 36-årige Rasmus Kremmer med en trist konklusion.

»Jeg er bare havnet i en tvist mellem to parter,« siger han.

Han håber dog nu, at en klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme kan hjælpe ham til at få pengene for gavekortet tilbage.