Det var blot den seneste i en lang række af markante pengeoverførsler, da Aldis tyske hovedkontor i midten af september sendte 520 millioner kroner op til Danmark.

Det var den 12. overførsel fra det tyske hovedkontor til Aldi Danmark siden 2016, viser data fra virksomhedsregisteret. Overførsler, som i alt er løbet op i 3,1 milliarder kroner over de seneste fem år.

»Det sender et meget stærkt signal til resten af markedet: 'Vi bliver, vi har tænkt os at kæmpe, og vi lukker ikke lige foreløbigt'. Det er en stærk melding, og det er en aggressiv melding at komme med,« siger Mogens Bjerre, lektor ved Copenhagen Business School.

De markante overførsler kommer efter en periode, hvor Aldi har leveret det ene voldsomme millionunderskud efter det andet i Danmark.

I 2020 lød underskuddet på 342 millioner kroner, hvilket faktisk var en forbedring efter et underskud på 512 millioner kroner i 2019.

Siden 2010 har Aldi i alt tabt 2,8 milliarder kroner i Danmark.

En situation, der i mange andre sammenhænge vil kunne få selv den mest stædige virksomhed til at kaste håndklædet i ringen.

Men hos Aldi er det modsatte tilfældet, og her bliver det tyske hovedsæde altså ved med at hælde trecifrede millionbeløber op i det danske marked.

Pengene flyder i en lind strøm fra Aldi Nord i Tyskland til den danske forretning
Pengene flyder i en lind strøm fra Aldi Nord i Tyskland til den danske forretning Foto: Tobias SCHWARZ
Vis mere

»Jeg tror, konkurrenterne ryster lidt på hovedet. Men jeg tror også, de tænker: 'Det var lige godt sørens', for en halv milliard kroner er rigtig mange penge,« siger Mogens Bjerre om den seneste kapitaltilførsel:

»Det signalerer meget tydeligt, at Aldi Nord har en formodning om, at de kan vende situationen i Danmark.«

Hos Adi peger man på en storstilet strategi som årsag til, at der flyder masser af millioner fra Tyskland mod Danmark.

Aldi har den seneste måned åbnet tre nye butikker på det danske marked, lanceret store reklamekampagner og er i gang med en massiv modernisering af kædens butiksnet.

Også varesortimentet har de seneste år fået en overhaling.

»De investeringer, det kræver, er naturligvis afstemt med vores ejere, Aldi Nord. Den aktuelle kapitaltilførsel er således et vidnesbyrd om vores ejeres fortsatte og fulde opbakning til Aldi Danmarks strategi og igangværende forandringsproces,« skriver kommunikationschef for Aldi Danmark Louise Wendelbo i en kommentar til B.T.