Netto skal nyde titlen som Danmarks største dagligvarekæde målt på omsætning, så længe det varer.

Om senest 10 år bliver de nemlig overhalet indenom af Rema 1000.

I hvert fald hvis man skal tro forudsigelserne i en ny prognose fra Retail Institute.

Ifølge Dansk Handelsblad viser prognosen, at Rema 1000s markedsandel i Danmark vil vokse til 16,5 procent i 2029, mens Netto til den tid - ifølge prognosen - må nøjes med en andel på 15,8 procent af det samlede dagligvaremarked.

Forudsigelserne bygger på det scenarie, at antallet af Rema 1000 butikker i Danmark om 10 år vil være steget fra 338 til 450, mens Netto i samme periode kun vil have øget sit butikstal fra 508 til 550 butikker.

Hvis forudsigelserne bliver en realitet, vil Netto altså ikke kunne beholde førstepladsen over bedst indtjenende dagligvarekæder i Danmark.

I stedet bliver den overtaget af Rema 1000, som ifølge prognosen har vist sig at være et meget succesfuldt kædekoncept, fordi den bygger på en franchisemodel, hvor selvstændige købmænd driver de enkelte butikker.

'Man har skabt en unik vinderkultur, der er blevet selvforstærkende de senere år,' skriver administrerende direktør fra Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, i prognosen og tilføjer:

'Rema 1000's sortiment omfatter samtidig de fleste friskvarer, som forbrugerne har brug for i det daglige, hvilket i stigende grad har udfordret det klassiske supermarked med langt flere varenummer.'

Prognosen falder helt sikkert i rigtig god jord hos den norske rigmand Odd Reitan, der er stifter og ejer af Rema 1000, og som længe har drømt at overhale Netto indenom.

»Helt tilbage fra 1990erne har det været en drøm at blive større end Netto i Danmark,« sagde han ifølge Dansk Handelsblad i 25 års-jubilæumsavisen for Rema 1000, som udkom i sommers.

Den første Rema 1000-butik åbnede i Danmark 1994.