For anden gang er detailkæden Coop kommet under massivt angreb.

Og med billedet af en lidende kylling og ordene 'Kære Coop. Drop alle turbokyllinger' er beskeden ikke til at tage fejl af.

Det er dyrevelfærdsorganisationen Anima, der i en national kampagne med store outdoor-skærme, annoncer og reklamefilm retter skarp kritik af Coops – med organisationens egne ord – 'enorme salg af turbokyllinger'.

En offensiv, der tager afsæt i resultatet af en rapport fra Anima om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel, hvor Coop får absolut dumpekarakter.

For på trods af Coops beslutning om at udfase hurtigtvoksende kyllinger fra 2025 i det faste sortiment, rangerer detailkæden med 12,5 point ud af 55 mulige i Animas undersøgelse på en syvende- og sidsteplads.

Til sammenligning ligger Rema 1000 på en sjetteplads med 21,5 point, mens Aldi og Lidl udgør top-2 med henholdsvis 30 og 29 point.

»Ja, de er begyndt at udfase de hurtigtvoksende kyllinger fra det faste sortiment. Men det vil jeg tillade mig at betegne som en billig omgang,« siger Thorbjørn Schiønning, der er kommunikationschef i Anima Danmark.

»Store dele af deres sortiment er ikke fast, så i mine øjne er det både uambitiøst og hyklerisk med tanke på, at Coop netop brander sig på dyrevelfærd.«

Et af de mange store skilte, Anima har placeret i Danmark.
Et af de mange store skilte, Anima har placeret i Danmark. Anima

Til B.T. oplyser Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, at det faste sortiment udgør cirka halvdelen af deres varelager.

»Ved at udfase de hurtigtvoksende kyllinger fra det faste sortiment sikrer vi, at alle kunder langsomt kan tilvænne sig til at tilvælge de langsomtvoksende kyllinger. Det er vigtigt for os, at vores kunder er med, og at de er enige i den omstilling, vi er i gang med,« siger Thomas Roland.

Havde det ikke været nemmere, at I droppede de hurtigtvoksende kyllinger end at vente på, at kunderne ændrer vaner?

»Der er fuldstændig åbenhed om, hvordan det foregår. Vi synes, det er godt med forbedringer, men lige nu bliver det et moralsk anliggende,« siger Thomas Roland.

»Kunderne efterspørger den kylling, de kender, og det er også det, sortimentet afspejler. Men vi håber rigtig meget, at kunderne fremadrettet vil efterspørge de langsomtvoksende kyllinger, som vi også har i køledisken.«

Men den argumentation køber Anima ikke.

De håber, at deres kampagne dels kan oplyse forbrugerne på området – og dels gøre det tydeligt for de detailkæder, der falder igennem, at det er på tide at smøge ærmerne op.

»De må se at gøre noget ved problemerne. Det er nemt bare at skubbe ansvaret videre til kunderne, når man samtidig kører slagtilbud på turbokyllinger,« siger Thorbjørn Schiønning.

Animas store skærme er placeret flere steder i landet. Blandt andet både på Nørreport Station i København og Byens Højhus i Odense pryder budskabet.

»Ja, det er en dyr kampagne. Men vi ser det som en nødvendighed. Vi forsøgte i 2017 at gå dialogens vej, men vi har nået et punkt, hvor vi er nødt til at være mere konfronterende,« siger Thorbjørn Schiønning.

Det er anden gang, at I går efter Coop – og I har også flere gange været efter Rema 1000 – hvornår er I tilfredse?

»Målet er, at hele detailhandlen i Danmark tilslutter sig det, der hedder European Chicken Commitment. Når vi det mål, vil vi være tilfredse for nu. Flere danske virksomheder har allerede tilsluttet sig, så det er ikke urealistisk,« siger Thorbjørn Schiønning.