Elbiler er et privilegium, som primært har været særlige grupper af danskere beskåret. Det hamrer nye tal fra Danmarks Statistik fast med syvtommersøm.

Dansk ekspert konstaterer, at der eksisterer et A-hold og et B-hold, hvad elbiler angår.

På otte et halvt år er antallet af elbiler på de danske veje eksploderet.

Men nye tal fra Danmarks Statistik slår nu helt fast, at det langtfra er alle i Danmark, som er sprunget med på den grønne bølge.

Således viser data, at langt de fleste elbiler købes af danskere med de højeste indkomster, de længste uddannelser – og med parcelhus.

Danskere med de højeste indkomster køber flest elbiler.
Danskere med de højeste indkomster køber flest elbiler. Foto: Danmarks Statistik
Vis mere

I de seneste to et halvt år er der blevet solgt eller leaset 61.000 nye elbiler i Danmark, og heraf er 39 procent blevet købt af danske familier med en samlet indkomst blandt de højeste 10 procent.

Samtidig dokumenterer Danmarks Statistik, at 64 procent af elbilkøberne – altså cirka to ud af tre – bor i parcelhus. 

Omvendt gør det sig gældende for danskere, der bor i etagebyggeri. De udgør 34 procent af den danske befolkning, men har i perioden fra januar 2021 og frem til og med august 2023 købt eller leaset blot 14 procent af elbilerne.

Derudover fastslås det, at især to grupper er overrepræsenteret blandt elbilkøbere.

Det er de segmenter, som Danmarks Statistik generelt definerer som 'topledere' og såkaldte 'lønmodtagere på højeste niveau', hvilket omfatter personer med job, der forudsætter højeste færdighedsniveau. Altså eksempelvis læger, advokater og præster.

De to befolkningsgrupper udgør til sammen cirka 13 procent af den danske befolkning, men de har siden januar 2021 købt 38 procent af elbilerne.

Danmarks Statistik konkluderer derfor, at de danskere, der anskaffer sig en elbil, ikke ligner den gennemsnitlige dansker.

Danskere i parcelhuse køber mange flere elbiler end alle andre grupper.
Danskere i parcelhuse køber mange flere elbiler end alle andre grupper. Foto: Danmarks Statistik
Vis mere

At det forholder sig sådan, at det er danskerne med de højeste indkomster, som går forrest i omstillingen af den danske bilpark til elbiler, overrasker ikke ligefrem hos FDM.

Det skyldes, at elbilerne ganske enkelt er meget dyrere.

Forbrugerøkonom Ilyas Dogru over for B.T. opmærksom på, at den gennemsnitlige pris på en ny benzinbil købt i Danmark i 2022 var cirka 246.000 kroner.

Og til sammenligning betalte danske købere af nye elbiler gennemsnitligt 453.000 kroner for fornøjelsen.

»Vi har et A-hold og et B-hold i Danmark hvad angår markedet for elbiler. Det har vi sagt længe, og nu er det slået helt fast af Danmarks Statistik,« siger Ilyas Dogru.

»Hvis udviklingen går som forventet, så kommer der mange billigere elbiler på markedet i de kommende år, og dermed vil flere få råd til at købe elbil,« forklarer han desuden.

Ilyas Dogru peger imidlertid på, at det store spørgsmål bliver, hvornår de kommer, og om de kan dække danskernes efterspørgsel.

»Vi skal huske på, at man køber bil for at opnå en frihed i sin dagligdag. Frihed til at vælge en arbejdsplads lidt længere væk, frihed til at køre til fritidsaktiviteter og meget andet. Og bliver elbilerne ikke lige så gode som fossilbilerne, så kan efterspørgslen blive lav,« understreger han.

Ifølge Danmarks Statistik var der i august 2023 i alt 160.000 elbiler på de danske veje.

Tilbage i januar 2015 var det tilsvarende tal blot 2.900.