Hov, giv os lov at afspille artiklen. Den er klar, når du har klikket 'Tillad alle'
'Billigt brændstof' er næppe højt på mange menneskers liste over ting, man forbinder med 2022.
Og det ser heller ikke ud til, at 2023 bliver et år i den billige diesels tegn.
Prisen er nemlig på vej til at blive sendt i vejret på ny. Men det er helt bevidst.
Det er nemlig en ny EU-sanktion mod Rusland, som træder i kraft 5. februar, der stopper import af dieselolie og andre olieprodukter fra Rusland.
Det skriver Børsen.
»De nye sanktioner vil især ramme det europæiske dieselmarked. Indtil nu har markedet i vores opfattelse været alt for ukritisk selvtilfreds med udviklingen, og derfor er priserne foreløbigt ikke gået i vejret,« siger Arne Lohman Rasmussen, chefanalytiker i Global Risk Management, til avisen.
Rusland har været storleverandør af dieselolie til Europa, og derfor rammer dét det europæiske marked, at nye sanktioner snart træder i kraft.
Ifølge Børsen er det dog uklart, hvor stor en prisstigning, man skal forvente.
Det kan dog ende med at blive et stort prishop i løbet af februar og marts ifølge Mark Williams, research director i Wood Mackenzie, som avisen har talt med. Her forventer man en gennemsnitspris på 40 dollar per tønde i årets første tre måneder.
Det er en stigning på 470 procent i forhold til gennemsnitsprisen i 2021.