Der er fuld knald på supermarkedskæden Bilka for tiden.
Inden for godt et års tid har Bilka lanceret en ny priskampagne, taget det gamle slogan ‘hvem ka, Bilka’ tilbage og startet hjemmelevering af varer via Bilka To Go. Nu kommer så endnu et stort tiltag for at lokke kunder ind i butikkerne.
I kædens to hypermarkeder i Tilst og Horsens starter nemlig to omfattende test, som på sigt skal brede sig til resten af landet.
Bilka satser på fem nye kategorier, som bliver udvidet så massivt, at der kommer godt 3.000 nye varer i sortiment, fortæller direktør Mark H. Nielsen til B.T.
De fem nye satsningsområder er kategorier, som er i »stor vækst«, lyder det.
- Dyr, hvilket indbefatter dyremad, legetøj og andre dyreartikler.
- Sport og helse, hvilket indbefatter alt, der har med sundhed at gøre – eksempelvis proteinprodukter, som er et marked i stor vækst.
- Udenlandsk mad, hvor især mad fra Mellemøsten og Asien kommer til at fylde en hel del mere.
- Ting til hjemmet, hvor hele området med alt fra håndklæder til stearinlys bygges om.
- Elektroniske husartikler, hvor alt fra kaffemaskiner og airfryers til badevægte og massagepistoler kommer til at fylde meget mere.
Hvorfor er det nødvendigt at komme med de her ændringer?
»Fordi vi skal udvikle os. Vi skal være, hvor kunderne er. Og der er ingen tvivl om, at kunderne skal have en oplevelse, når de tager sig tid til at besøge os. Vi skal have et varesortiment, som andre kæder ikke har,« siger Mark H. Nielsen:
»Vi vil både forsøge at udvide sortimentet og være konkurrencedygtige på pris.«
Der er sket rigtig meget i Bilka på kort tid. Er det fordi, I er i krise og derfor er nødt til at handle?
»Nej, vi kunne godt køre videre, som vi er nu. Men vi vil jo gerne udvikle os,« siger Mark H. NIelsen:
»Vi vil gerne øge omsætningen og tjene endnu flere penge. Vi er købmænd. Det er derfor, vi er her. Og for at kunne det skal vi hele tiden udvikle os og have et godt tilbud til kunderne.«
Er det et forsøg på at gå i konkurrence med de kæder, der sælger dyrefoder og de erhvervsdrivende, som eksempelvis specialiserer sig i mellemøstlig mad?
»Det kan man jo godt sige. Men for os handler det mere om at skabe et sortiment, ingen andre kæder har. Det er et af de områder, hvor vi gerne vil skille os ud.«
Bilka evaluerer på forsøgene i Tilst og Horsens frem til april 2024 og tager derefter stilling til udrulning i resten af landet.