Med mere end 70 år på bagen, så ser det ud til at være slut.

Det stolte og erfarne bilmærke Seat står stille og ser ikke ud til at rykke sig fremad, og dermed ligner det enden på Seat, som vi kender det.

Ifølge Bil Magasinet, så er det meget længe siden, at man har lanceret nye modeller, og ifølge Seat selv er de heller ikke på vej.

Ifølge en pressemeddelelse fra sidste uge vil de kendte modeller af Ibiza, Arona og Seat Leon få en tur i produktionen igen, for at de kan holde sig på markedet i endnu fem til seks år.

Men det er en let overhaling med en lille opgradering og elektrificering, så modellerne herefter kan købes som hybrid eller opladningshybrid, samt en opgradering af kendte forbrændingsmotorer.

Seat kommer også til at ændre strategi.

For med ingen afløsere eller nye Seat-modeller inden for de kommende syv år, så vil man også ændre strategi.

»Der kommer således nye Seat-elbiler, men de vil ikke bliver solgt under normale vilkår til private, de vil indgå i en ny transportløsning, som man købe eller leje sig til, a la SHARE NOW og Green Mobility i Danmark,« skriver Bil Magasinet.

Men hvis man spørger den nye direktør for Seat og Cupra, Christian Sauer, så er det ikke helt sådan historien er.

Han mener, at bilbranchen er oppe i luften i disse år og udviklingen aldrig har rykket hurtigere. Både den totale elektrificering af biler og udviklingen inden for forbrændings- og hybridmotorer har fuld fart på, og de næste 10 år kommer til at være udslagsgivende for begge områder.

»Jeg føler mig meget privilegeret over at kunne have et ben i begge lejre med den nye strategi, som jeg nu har fuld opbakning til i mit bagland.«

»På Seat sigter vi de næste fem år efter at blive de bedste inden for forbrændings- og hybridmotorer, og på Cupra vil vi tage hurtige skridt mod transformationen til komplet elektrificering, som vi også har en vision om at excellere på,« siger, Christian Sauer i en pressemeddelelse.

Hos SEAT og Cupra glæder man sig til at se, hvordan mobilitetsbranchen kommer til at udvikle sig i de kommende år. Ved at satse både på elektriske-, forbrændings- og hybridmotorer ser man en fordel i markedet, hvor de fleste fokuserer udelukkende på førstnævnte. 

Dog er de store europæiske markeder fortsat langt bagefter Skandinavien, og derfor vil forbrændingsmotoren spille en vigtig rolle, i mange år endnu.

»SEAT og Cupra vægtes lige højt strategisk. Med SEAT vil vi gå forrest på den sidste nye udvikling, der ligger på forbrændings- og hybridmotoren, fordi der stadig er et kæmpe potentiale før den komplette elektrificering indtræffer.«

»Når den tid kommer, kan SEAT meget hurtigt omstilles og lære fra indsigterne, som vi har og får gennem strategien om elektrificeringen af Cupra. Jeg forventer, at Seat omstilling vil tage udgangspunkt i områder såsom mikromobilitet, last-mile, delekøretøjer mv.,« siger Christian Sauer.