Man behøver ikke nogen videnskabelig undersøgelse for at slå fast, at Coop utvivlsomt tager prisen som årets absolut mest udskældte dagligvarekoncern i 2023.

Siden koncernen i slutningen af januar annoncerede en stor omlægning, som blandt andet indbefattede lukningen af Irma, er det ganske enkelt væltet ned over Coop med ukvemsord, nedsablinger og konstant kritik fra vidt forskellige kanter og leder.

Senest bød lørdag på hårde ord i en klumme hos Politiken, hvor madredaktør Mette Mølbak kaldte det »en bombe under folkesundheden«, at Coop 365 Discount lige nu erstatter Irma flere steder.

Det skete med udgangspunkt i et billede af en forretning, hvor grøntsager og Irma var erstattet af sodavand, chips og Coop 365 Discount.

Og den klumme er bare toppen af isbjerget.

Siden lukningen af Irma har der været et hav af kommentarer i alverdens medier, hvor alt fra kommentatorer til forhenværende Coop-folk har nedsablet Coops nye kurs, Coops ledelse og Coops strategi.

På Facebook eksisterer en gruppe med navnet ‘Bevar Irma’, hvor der, mildt sagt, sjældent skrives noget pænt om Coop – ofte udvikler trådene sig til hård kritik af Coop.

»Det er forventeligt. Da vi traf beslutningen om Irma, vidste vi, at det ville udløse en masse ting,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Han følger også med, når der dagligt skrives kritiske opslag i ‘Bevar Irma’-gruppen på Facebook.

»Jeg synes egentlig, det er imponerende, at nedlukningen af en supermarkedskæde kan fremkalde så stærke følelser hos folk. Det er interessant at følge. Der er en del kommentarer, som er balancerede. Men ind imellem må man sige, det går for vidt,« siger Jens Juul Nielsen.

Får den passion, der er for Irma i sådan en gruppe, Jer til at genoverveje nedlukningen?

»Nej, det løb er kørt. Tallene talte deres tydelige sprog. Underskuddet blev større og større hvert år, og derfor må vi lukke Irma,« siger Jens Juul Nielsen:

Jens Juul Nielsen, COOP. 03/04-2019
Jens Juul Nielsen, COOP. 03/04-2019 Foto: Sine Fiig
Vis mere

»Og det viser egentlig også, at der er stor forskel på det, folk siger i sådan en gruppe, og det, der sker i virkeligheden. Der var en trofast skare af kunder. Men der var flere og flere, der holdt op med at handle der – eller i hvert fald handlede mindre og mindre.«

Hvad med kritikken af, at I bidrager til en forringet folkesundhed ved at åbne Coop 365 Discount-butikker i stedet for Irma?

»Jeg synes, det er at tage det til det yderste at sige, at hele dansk folkesundhed er truet baseret på et enkelt billede fra en enkelt butik. Jeg mener ikke, det er et billede, der på nogen måde stemmer overens med virkeligheden.«

Er der ikke noget substantielt i kritikken af, at der er færre sunde varer - og færre økologiske varer - i en Coop 365, end der er i en Irma?

»Hele konceptet i en discountbutik er, at der er færre varer, og at de så kan sælges til en lavere pris. Så er spørgsmålet, hvorvidt der er tale om en mindre sund profil,« siger Jens Juul Nielsen:

»Og der er hele idéen, at der i Coop 365 skal være mere økologi, flere sunde varer og mere dyrevelfærd, og der er vi måske ikke helt på plads endnu. Men tanken er, at det er noget af det, der skal gøre, at Coop 365 Discount er noget andet, end Fakta var.«

Men så er der vel også noget om, at I fravælger sundhed lige nu?

»Vi fravælger bestemt ikke sundhed, tværtimod. Jeg synes ikke, det er en rimelig kritik. Det er en kritik, som er antændt af Irma-beslutningen og det store fokus, der er på pris. Det er hele markedet. Og det er fokus, fordi kunderne går enormt meget op i pris lige nu på grund af inflationskrisen,« siger Jens Juul Nielsen:

»Det er helt klart vores målsætning, at ansvarlighed, kvalitet og økologi skal have en større renæssance. Når situationen er normaliseret, kommer vi tilbage på det spor.«

Så lige nu handler det om penge fremfor sundhed?

»Det er for hårdt at sige. Vi har fortsat mange indsatser på frugt og grønt og økologi. Men man kan sige, at pris har fået en større rolle, end det havde før inflationkrisen. Ansvarlighed kommer igen til at fylde rigtig meget.«

Hvis du skal opsmummere: Hvorfor tror du, at Coop har været udsat for så markant og alsidig kritik, som det har været tilfældet i år?

»Jamen beslutningen om at lukke Irma har drevet meget af det. Det har appelleret til en meget bevidst gruppe af forbrugere, og det har man så kunnet læse mange forskellige steder,« siger Jens Juul Nielsen:

»Og så handler det nok også om, at danskerne har nogle særlige forventninger til Coop. Der er en opfattelse af, at Coop har nogle forpligtelser, som andre kæder måske ikke afkræves. Og det betyder, at vi dømmes hårdere, og derfor også får den kritik.«

Hvad har det haft af konsekvenser for Coop, at I får så meget kritik?

»Det har ikke smittet af i omsætning eller medlemstal som sådan. Men der er ingen tvivl om, at især foråret gav nogle knubs. Så vores omdømme har været ramt i en periode, og det vil vi nok se i nogle af de imagemålinger, der bliver publiceret. Men vi skal nok komme op igen.«