Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Det er ikke sjovt at tanke bilen i disse dage.

Med en pris på lige omkring 18 kroner for en liter benzin koster det nu 1.000 kroner at fylde tanken på en mellemstor familiebil med en tank på 55 liter.

Kørte man ind på tankstationen 1. januar i år, kostede det kun omkring 700 kroner at fylde tanken på den samme bil.

Det voldsomme prishop får nu danskerne til at kræve, at et flertal i Folketinget inden for den næste måned nedsætter afgifterne og/eller momsen på benzin og diesel.

Helt præcis mener et flertal på 57 procent af danskerne, at afgifterne skal sættes ned, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for B.T.

Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, er forarget over, at regeringen ikke har gjort antræk til at sænke afgifterne.

»Det er helt uholdbart for almindelige danskere, at prisen på benzin nærmer sig 20 kroner for en liter. Det er ødelæggende for folks privatøkonomi og for mobiliteten i samfundet,« siger han og fortsætter:

»Når Tyskland kan nedsætte afgifterne på benzin med flere kroner, så er der altså noget forargeligt over, at regeringen gør absolut ingenting. Det er et udtryk for verdensfjernhed, når regeringen har valgt at hæve befordringsfradraget med 18 øre pr. kilometer. Det forslår jo ingenting i forhold til prisstigningerne.«

Morten Messerschmidt påpeger desuden, at der med de stigende benzinpriser ryger flere penge i finansminister Nicolai Wammens kasse i form af blandt andet højere indtægter fra momsen på benzin. Penge, som ifølge Morten Messerschmidt vil gøre mere gavn i danskernes lommer.

Partiformand Morten Messerschmidt vil ligesom et flertal i befolkningen have sat afgifterne på benzin og diesel ned nu.
Partiformand Morten Messerschmidt vil ligesom et flertal i befolkningen have sat afgifterne på benzin og diesel ned nu. Foto: Privat foto
Vis mere

»Jeg forestiller mig i hvert fald, at vi skal sænke afgifterne på niveau med Tyskland, men gerne mere,« siger han.

I Tyskland er afgifterne på en liter benzin midlertidigt blevet sænket med cirka 2,6 kroner pr. liter i  juni, juli og august.

Også Nye Borgerlige ser gerne, at Danmark følger tyskernes eksempel.

'Fjern afgiften på el, diesel og benzin,' skriver partiets finansordfører, Lars Boje Mathiesen, på Facebook og tilføjer:

'Sænk nu de skatter og afgifter. I min verden gerne for bestandig. Men i det mindste, så følg dog de andre lande, som sænker dem midlertidigt. Sæt i gang.'

Den slags udmeldinger vil vi se mange flere af i den kommende tid, vurderer B.T.s politiske kommentator, Søs Marie Serup.

Senest 4. juni næste år skal der nemlig være valg, og politikerne kan ifølge Søs Marie Serup ikke undgå at skulle forholde sig til danskerens hverdag med rekordhøje priser på alt fra benzin til smør.

»De stigende priser sætter tonen under alting og påvirker alle. Det ændrer, hvad vi taler om, og hvilke forslag vi kommer til at se i valgkampen,« siger hun og fortsætter:

»Nogle politikere og partier vil gå ud med forslag om at kompensere de danskere og virksomheder, der er hårdest ramt. Andre partier vil argumentere for, at der skal føres en stram økonomisk politik for at få styr på inflationen.«

Skatteminister Jeppe Bruus (S) mener ikke, at det er en god idé at lempe afgifterne på diesel og benzin.

»Det vil øge CO2-udledningerne og gøre det endnu vanskeligere at blive uafhængige af fossile energikilder,« siger han og tilføjer:

»Lige nu drøfter vi, hvordan vi bedst håndterer konsekvenserne af de stigende priser. I den forbindelse har vi meldt ud, at vi ønsker at øge skatteværdien af kørselsfradraget og sikre målrettet støtte til nogle af de svageste i vores samfund, fordi det er her, prisstigningerne rammer særlig hårdt. Det mener vi er en klogere og mere langsigtet måde at afbøde konsekvenserne af prisstigningerne på.«

Uanset om afgifterne bliver sænket eller ej, har danskerne ifølge YouGov-undersøgelsen allerede taget bestik af de stigende benzinpriser.

For eksempel har hver tredje danske bilist de seneste to måneder kørt færre kilometer, end de ellers ville have gjort, og næsten lige så mange har forsøgt at køre mere benzinøkonomisk ved eksempelvis at sænke hastigheden på motorvejene.

Andre læser også