Når vejene fryser til og bliver glatte, er det ikke kun bilisterne, der er udfordret. Læs her, hvordan du kommer sikkert frem på cykel.

København: Lidt forsinket er vinteren kommet til Danmark. Mens de fleste bilister for længst har skiftet til vinterdæk, færdes mange cyklister i trafikken på spejlglatte dæk.

- Man kan få sat specielle vinterdæk på cyklen, hvor der er metalpigge i, der er særligt gode til isglatte cykelstier, men de er ikke så gode i andet klima, forklarer Peter Lindby, der er indehaver af Rask Cykler i Aarhus.

Når vejret slår om, er det vigtigt, at man har vedligeholdt cyklen i løbet af året. Har man ikke det, er det en god idé at svinge forbi en cykelhandler og få tjekket den efter. Særligt bremserne skal tjekkes.

- Hvis ikke kablerne er blevet smurt, kan de jo fryse fast, og så kan man hverken skifte gear eller bruge håndbremsen, forklarer Peter Lindby.

Det gælder særligt, hvis man har skivebremser, hvor der er væske i kablerne. Der ophober sig nemlig vand i væsken, hvilket betyder, at de bremser konstant, hvis det fryser. For at undgå at vand hober sig op og fryser i kablet, skal væsken skiftes cirka en gang om året.

- Frosne kabler, der skal blæses rene for vand, er typisk det, vi hjælper folk med på den her årstid, siger Peter Lindby.

En vellykket cykeltur i vintervejret ikke sikret, bare fordi man har det rette udstyr. Cyklisterne skal også være ekstra forsigtige og opmærksomme på cykelstierne.

- Man skal selvfølgelig køre efter forholdene, hvilket gælder alle typer trafikanter. Tag hjemmefra i god tid, og kør så forsigtigt, siger Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.

Han understreger også, at kommunen skal tage rydning af fortov, cykelstier og veje alvorligt og være på forkant, så morgentravle cyklister ikke risikerer liv og lemmer på vej på arbejde.

- Man skal dog huske på, at kommunen typisk først rykker ud, når snevejret er ovre, hvilket man også skal tage højde for som cyklist, siger Klaus Bondam.

Vil man træne sine færdigheder på cykelstien i udfordrende vejr, har Cyklistforbundet lavet en guide med en række øvelser, man kan følge.

Her kan man blandt andet læse, at man bedst kommer over isklumper eller dybe hjulspor ved at løfte i styret. Videre anbefales det, at man forsøger at holde cyklen så lige som muligt, når man skal dreje.

Netop når cykelstien er glat skal man holde cyklen lige, da det netop når man læner sig til siden, at cyklen kan skride under dig.

Cyklistforbundet anbefaler, at man træner i vinterkørsel på et sted, hvor man ikke forstyrres af anden trafik som eksempelvis en parkeringsplads, så man er bedst muligt rustet ude i den rigtige trafik.

Gør dig selv og cyklen vinterklar.

- Mange smører gerne cyklen derhjemme med VD 40-spray, men det kan ikke anbefales. Cykelsmeden har en særlig blanding til formålet, der indeholder voks, der er mere modstandsdygtig over for eksempelvis vejsalt og frost.

- Du bør få cykelsmeden til at kigge alle cyklens kabler efter.

- Vil du gerne undgå en våd stribe af sjap op ad ryggen efter endt cykeltur, skal du have helskærme på cyklen, der følger dækket.

- Cyklistforbundet anbefaler, at man tester bremserne på et lukket område, så man ikke får en ubehagelig overraskelse, når man er ude i trafikken.

På cyklistforbundet.dk kan du finde flere gode råd til, hvordan du cykler i is og sne.

Kilder: Cyklistforbundet & Rask Cykler.

/ritzau/FOKUS