Emirates har med indsættelsen af verdens største passagerfly på ruten København-Dubai, gjort sig selv til et populært valg, når ferien til Østen skal bestilles. Rejseliv har været om bord i luftens limousine.

Da jeg står ved valuta-lugen i transithallen for at veksle til AED, De Forenede Emiraters dirham, får bankmanden et mildt skær i ansigtet, og han spørger indforstået:

»Skal du med A380eren?«

Det er ikke første gang inden afrejsen, at voksne mænd har fået lys i øjnene, når talen er faldet på verdens største passagerfly, Airbus A380, som skal fragte mig fra Danmarks indimellem mellemfornøjede klima til den solsikre og noget varmere Persiske Golf.

Maskinens korpus og mekanik imponerer flynørder både på landjorden og i luften, og jeg må da også indrømme, da vi endelig når ud til den specialbyggede gate i Københavns lufthavns C-finger, at den er ret imponerende at se på. Jeg må bare have sammenligningen med to Rundetårne i forlængelse af hinanden for helt at forstå, hvor langt flyet er, og hvor stort et vingefang den har, for ellers bliver de hhv. 72 og 79 meter for abstrakte.

Fordi det er så stort og har to etager – den nederste til 437 economy-passagerer og den øverste til 120 på den lidt bedre economy class og 58 på business – bliver vi passagerer sluset ind ad hver vores jetbro.

Da vi kommer ind i economy-kabinen med sarte lysegrå komfortsæder og lilla eller koralfarvede puder og nakkestøtter, udbryder en ung kvinde spontant »nøj, hvor er det flot,« og det hører man da ikke så tit på andre rutefly.

Stor efterspørgsel


Emirates satte A380eren ind på ruten mellem København efter fire års flyvning med mindre fly, men med så stor belægningsgrad, at det har givet mening for selskabet at opgradere flåden i København som den første destination i Norden. Og så fordi Københavns Lufthavn har investeret i lufthavnsfaciliteter, så den kan håndtere verdens største fly.

Nu flyver den alle ugens syv dage, og landedirektør Morten Balk er meget tilfreds med udviklingen.

»Ruten fra København til Dubai har siden begyndelsen oplevet en konstant vækst. Vi har set en stigende efterspørgsel fra både Danmark og Sydsverige, og med introduktionen af A380 er antallet af passagerer steget med ca. 30 pct.«

På klokkeslæt taxier den ud fra gate 39C, og et kvarter efter starter motorerne, som støjer halvt så meget som f.eks. en Boeing 747. De har en behagelig, snurrende lyd, så jeg ikke skal råbe min medrejsende op eller bruge høretelefoner for at få fred. De ligger for øvrigt allerede på sædet, så jeg kan gå om bord i film- og tv-udvalget med det samme, som er prisbelønnet og spænder bredt med 2.500 film fra hele verden, tv-kanaler og spil.

Hvis jeg ville have arbejdet på min computer undervejs, er der i hvert sæde laptop-stik og mulighed for wifi, men jeg vil bruge den korte flyvning på knap seks timer til at koble af og nyde den luksus, det er at blive vartet op og brede mig på mit 80 centimeter brede sæde.

For at teste niveauet har jeg bestilt vegetarmad. Det kan være en meget blandet fornøjelse på de fleste rutefly. Sjældent særlig opfindsomt grænsende til det kedelige. Her er hovedretten også ris med en grøntsagssauce, men den løftes op af milde krydderier og ekstra grønt i form af lune bønner al dente, en blandet salat og en frugtsalat samt fuldkornsrugbrød.

Sidemanden holder sig til standardmenuen med laksesalat til forret og valget mellem asiatisk-inspireret kylling eller lammemedaljoner afsluttende med en frugt-trifli. Senere bliver vi tilbudt drinks og små bægre med is.

Champagne og stivede servietter


På hjemrejsen får jeg tilbudt at prøve business class, og oplevelsen begynder i højderne, selv om vi stadig er på landjorden.

Business-loungen i Dubai Lufthavn ligger på femte etage med indendørs palmer, og hver gate har sit eget separate område med servering, så man hurtigt kan komme ud til flyet.

Business-kabinen ligger på øverste dæk op ad en lille vindeltrappe med veloursnore, lidt ligesom på en natklub, og jeg føler mig ret så VIP, så snart jeg er kommet ovenpå og har fundet en af den 58 pladser, der er som en lille privat ’kabine i kabinen’ med minibar, touchscreen til at følge flyets 4.872 km færd hjem til København, og det lille tv, som kan underholde mig indtil landing, samt et sæde, der kan flades ud, så det næsten bliver en seng.

Serviceniveauet er højt med champagne eller juice som velkomstdrink, inden jeg skal vælge mellem continental- eller express-morgenmad, som er den lille version. Begge dele bliver serveret på hvide, stivede servietter og med rigtigt bestik.

Godmorgen! Søvnen er behagelig i de komfortable sæder – og det er morgenmaden også.
Godmorgen! Søvnen er behagelig i de komfortable sæder – og det er morgenmaden også.
Vis mere

Efter morgenmaden går jeg ud i baren, hvor en tjener er klar med alt godt fra vinkøleren og tilhørende snacks, hvis jeg da ikke vil forlænge morgenmaden med flere croissanter. Det er et populært sted at hænge ud sådan en formiddag, mens A380eren marcherer i ti km’s over Den Arabiske Halvø og Tyrkiet.

Den velassorterede bar på businesss class byder på lækre snacks og gode drinks.
Den velassorterede bar på businesss class byder på lækre snacks og gode drinks.
Vis mere

Jeg vender tilbage til mit sæde for at se en film, og selv om jeg er endnu længere væk fra motorerne heroppe, sørger hovedtelefonernes ’noise cancellation’ for, at jeg kun hører, hvad der bliver sagt på skærmen.

Årh, skal jeg vælge franske eller italienske druer til den lette frokostanretning med lynstegt tun og salater? Det bliver en Pouilly Fumé fra sommelierens righoldige udvalg, inden de automatiske rullegardiner trækkes op en halv time før landing.

Luksus i luften fra start til landing.

Rejseliv var inviteret af Emirates og Dubai Tourism.