Pap-klippekortet er fortid hos de fleste trafikselskaber, men det er ikke for sent at få penge tilbage, hvis du har et gammelt klippekort liggende.

København. Det er efterhånden slut med at gå i kiosken og købe et klippekort til bussen eller toget, men selv om de gamle papkort ikke længere kan bruges, er de stadig noget værd.

Det er nemlig ikke for sent at få penge tilbage for dine klip, hvis du har et gammelt klippekort liggende i tegnebogen.

- Det første, man skal gøre, er at notere sig, hvor man har købt sit klippekort. Der er forskellige regler for de forskellige selskaber, siger Asta Ostrowski, der er projektchef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Hos DSB kan du få penge tilbage for dine ubrugte klip eller klippekort frem til den 16. august 2019. Og den dato er vigtigt at notere sig, siger Asta Ostrowski.

- Det virker som om, det er langt ude i fremtiden, men pludselig går tiden, og så fik man det alligevel ikke gjort, siger hun.

Du kan sende dine ubrugte klip eller klippekort til DSB's kundecenter i Taastrup sammen med en formular, du skal udfylde på DSB's hjemmeside.

Du kan også hente formularen i DSB Salg & Service eller DSB 7-eleven på stationerne.

Din porto bliver dækket, og der er ingen gebyr.

Prisen på klippene og klippekortene bliver fastlagt efter den seneste pris, du har kunnet købe et klippekort til.

Men det er vigtigt at være opmærksom på, at du ikke kan gå ned på stationerne og få penge retur for dit klippekort, siger Asta Ostrowski.

- Det ville være ærgerligt at tage den tur, siger hun.

Før du sender klippekortene med posten, kan det være en god idé at tage en kopi af dem eller tage et billede af klippekortene med din mobiltelefon.

- Det sker, at breve ikke kommer frem, eller der sker en fejl hos trafikselskabet, siger Asta Ostrowski.

Hos Passagerpulsen har de set eksempler på, at nogen har indkøbt store partier af klippekort, og så er det især en god idé at tage en kopi.

- Vi har oplevet en, der har mistet rigtig mange penge, fordi han havde indsendt rigtig mange klippekort, som var forsvundet i posten, siger Asta Ostrowski.

Hun anbefaler også at gemme kvitteringen på, at du har sendt brevet.

Hos Midttrafik kan du også få refunderet klippekort til og med 15. august 2019 ved at udfylde et skema på Midttrafiks hjemmeside, som du sender sammen med dine klippekort til enten Midttrafik eller Midttrafik Kundecenter.

Hvis du har klippekort, som har kostet noget forskelligt, bliver din refusion fastlagt ud fra prisen på det dyreste kort - også for ubrugte klip.

Du kan vælge, om du vil have pengene overført til din NemKonto med portoen betalt, eller om du vil have overført klippene til Midttrafiks app.

- Hvis du vælger at få pengene overført til appen, kan du ikke få refunderet din porto, men som kompensation får du to ekstra klip i appen, siger Mikkel Schou, projektleder i Midttrafik.

Det gælder dog kun første gang, du sender klippekort ind.

Hos Sydtrafik kan du kun få refunderet klip og klippekort til tog til og med den 15. august 2019. Fristen for refundering af busklippekort er nemlig overskredet.

Hos Sydtrafik er proceduren den samme: Send klippekortene til Sydtrafik, og få pengene refunderet til fuld pris.

Og selv om det måske kun drejer sig om et par enkelte klip til en værdi af 30-50 kroner, kan det være besværet værd at sende sine klippekort ind alligevel, siger Asta Ostrowski.

- For nogen kan det være mange penge, mens det for andre ikke vil være besværet værd. Men jeg synes da, det er ærgerligt at smide de penge ud ad vinduet, siger hun.

Fakta: Slut med pap-klippekort

- DSB, Midttrafik og Sydtrafik havde sidste dag for brug af pap-klippekort 15. januar 2017.

- Flere selskaber har indført klippekort på mobilen.

- Reglerne for de digitale klippekort er forskellig fra selskab til selskab.

- Der er blandt andet forskel på prisen på klippekort i forhold til en enkeltbillet og rejsekortet, gyldighed og refusion af ubrugte digitale klip.

Kilde: Passagerpulsen.

/ritzau/FOKUS