Konkurrencen mellem landets supermarkeder har nu udviklet sig så aggressivt, at fødevarepriserne er faldet med 0,8 procent det seneste år. Det er det mest markante prisfald på fødevarer siden 2009, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

»Den ene kæde efter den anden er gået ud med drastiske prisfald, og det har skabt en nedadgående spiral.«

Sådan lyder vurderingen fra Bruno Christensen, ekspert i detailhandel. Han forklarer, at danskernes manglende vilje til at bruge penge spiller ind.

»Det gør konkurrencen om den enkelte kunde mere intens. Når supermarkedskæder oplever, at omsætningen svigter, så tyer de til det mest effektive våben, og det er at være aggressiv på prisen,« siger Bruno Christensen.

Prisfaldet på fødevarer sker på trods af, at forbrugerpriserne generelt er steget med 0,8 procent det seneste år. Sidste år steg fødevarepriserne med 3,9 procent. Dermed er faldet på 0,8 procent i år markant.

Udviklingen er drevet af, at supermarkedskæderne i Danmark det seneste år bogstavelig talt har stået i kø med kampagner om prisfald.

Føtex har gennem et år kørt kampagnen 'Føtæsk' med prisfald på tusinder af varer. Bilka og Meny har ført kampagner under parolen 'prismatch', og både Lidl og Aldi har annonceret prisfald på en række varer de seneste seks måneder.

I Salling Group, der driver Føtex, Bilka og Netto, har man efter eget udsagn brændt 250 millioner kroner af på at sænke priserne det seneste år. Her tager de hellere end gerne æren for, at danskerne nu skal have lidt færre penge op af lommen for at få mad på bordet.

»Det er i høj grad et resultat af 'Føtæsk'-kampagnen, som har drevet markedet nedad. Der er mega hård konkurrence i Danmark generelt, men det, at Føtex på den måde har investeret i at sænke priserne, har betydet, at hele dagligvaremarkedet har taget geværgreb og forsøgt at følge med,« siger Kasper Reggelsen, kommunikationsmedarbejder i Salling Group.

I Coop, der driver Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Irma, havde man egentlig meldt ud, at man frem for pris hellere ville konkurrere på kvalitet. Alligevel måtte detailkæmpen i starten af året gå med ind i priskrigen og lancere prisreduktioner på 1.000 dagligvarer på tværs af kæderne.

»Vi forsøgte at sætte en anden dagsorden og lykkedes til dels også med det,« forklarer Jens Juul, pressechef for Coop, og uddyber:

»Men konkurrencen er meget hård, og den er virkelig blevet skærpet det seneste år. Prissætningen er ekstremt vigtigt for kundernes valg af butik, så vi har bidraget med et lavpris-program og sænket priserne,« siger han.

SuperBrugsen har også sænket priserne på en lang række dagligvarer.
SuperBrugsen har også sænket priserne på en lang række dagligvarer. Foto: Thomas Lekfeldt
Vis mere

Prisfaldene kan dog ikke fortsætte, mener Bruno Christensen. Den hårde konkurrence fik allerede i august 2017 Kiwi til at kaste håndklædet i ringen, og siden har Fakta også lukket en lang række butikker.

»Der er helt klart en nedre grænse for det her, og der er også flere af de aktører, som sælger varer til supermarkederne, som er ved at være trætte af det pres, supermarkederne lægger på deres priser. Så det her får en ende,« vurderer Bruno Christensen.