Fra januar bliver den danske biltransport en anelse grønnere, når benzinselskaberne skruer op for bioethanolen i benzinen.

Mens det er godt nyt for klimaet, er det dårligt nyt for cirka fem procent af bilerne i de danske indkørsler. Disse kan nemlig ikke tåle den nye type benzin.

E10, som den hedder, kommer til at bestå af 10 procent bioethanol, skriver brancheorganisationen Drivkraft Danmark i en pressemeddelelse.

Formålet er at leve op til EU's målsætning om at indføre 10 procent vedvarende energi i transporten næste år.

For langt de fleste bilister får ændringen ingen betydning, når der skal tankes. Deres biler er nemlig godkendt til at køre med den nye type brændstof - med undtagelse af dieselbiler naturligvis.

For andre betyder det dog, at de skal være ekstra opmærksomme, når de tanker. Det gælder særligt folk, der ejer ældre biler fra 90'erne.

Du kan tjekke, om din bil er godkendt til den nye, grønnere benzintype på hjemmesiden www.e10benzin.dk.

'Kan bilen ikke køre på E10, anbefaler FDM, at man fremover tanker E5-benzin med et højere oktantal. Også selvom det er lidt dyrere. Ellers risikerer man skader på bilen,' siger Lone Otto, leder af FDMs tekniske rådgivning, til FDM's egen hjemmeside.

Hun tilføjer, at hvis uheldet skulle være ude, og man er kommet til at fylde en smule E10 på sin gamle bil, går det nok.

Men fylder man en hel tank, er man nødt til at få den tømt, hvis ikke bilen skal tage skade.

Ifølge Drivkraft Danmarks beregninger vil skiftet til E10 kunne ses tydeligt på CO2-udledningen.

'Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra de nuværende E5 til E10,' lyder det fra Michael Mücke Jensen, teknik og miljøchef i brancheorganisationen.