»Rækkevidden faldt fra 420 km til 265 km ved blandet kørsel, da kulden for alvor satte ind i november. Det var ret chokerende.«

Sådan beskriver aarhusianske Mads Tjærby sin oplevelse af rækkevidden i sin nye Ford Mustang Mach-E.

Elbilen, der har en officiel rækkevidde på 540 kilometer, er milevidt fra at ramme det niveau i den danske vinterkulde, skriver jp.dk.

Overalt på de sociale medier er der ifølge jp.dk lignende fortællinger om markant kortere rækkevidde om vinteren på alle typer elbiler.

Tag bare VW ID. 4, der plejer at kunne køre 400 km på motorvejen med omkring 110 km/t., men kun når ud på 300 kilometer under vinterkørsel.

Eller Årets Bil, Hyundai Ioniq 5, der er nede på 260 km under samme disciplin, og som ellers har 350 km i sig.

Den forkortede rækkevidde på vinterkolde batterier er noget, som FDM får flere og flere henvendelser om, i takt med at flere danskere har byttet benzin- og dieselbilerne ud med elbiler.

Lennart Fogh, advokat og afdelingschef i FDM’s juridisk rådgivning, fortæller til jp.dk, at mange el-bilejere har fået deres elbil om sommeren og bliver overraskede over, hvor meget kortere de kan køre på en opladning, når de sætter sig ud i bilen en kold vinterdag.

Selvom elbilerne ikke kan leve op til de officielle rækkevidder i koldt vejr, er der ikke grund til at kritisere elbilforhandlerne, mener Lennart Fogh.

Han opfordrer i stedet både køber og forhandler til at tage en grundig snak om kundens behov og forventninger til elbilens ydeevne, før kunden sætter sin underskrift på slutsedlen.

Mads Tjærbys fortryder trods alt ikke, at hans skiftede sin benzindrevne BMW ud med en el-bil, selvom rækkevidden i koldt vejr er noget mindre, end han havde forventet.

»Der var 20 grader og sensommer, da vi fik bilen i starten af september, og selv om rækkevidden begyndte at falde i efteråret, så var det overraskende, at den er så følsom over for kulde,« siger Mads Tjærby og tilføjer:

»Heldigvis er det ikke noget problem i forhold til det kørselsmønster, vi har.«

Han bemærker, at rækkevidden er steget til lige under 300 km, efter at den værste vinterkulde har fortaget sig.

»Den er fed at køre i, og vi har allerede været i Berlin og senest Hamborg uden nogen nævneværdige udfordringer. Og i familien er der alligevel altid en, der bliver sulten eller skal på toilet, og så er rækkevidden ikke noget problem. Heller ikke om vinteren.«

Mads Tjærby tilføjer, at den elektriske Mustang er billigere at køre rundt i end den gamle benzin-BMW.

Andre læser også