Anders Backe måtte lige pudse brillen og kigge en ekstra gang op skærmen, da han i september sad og surfede på nettet.

På en større, dansk webshop så den 40-årige mand nemlig den stol, han sammen med fem medstuderende designede tilbage i 2008.

Men noget var urovækkende anderledes.

Dengang lavede de studerende nemlig en aftale med virksomheden Karup Design om, at de kunne gøre brug af designet og sælge den specielle stol – kaldt for Nido – hvis Anders og hans medstuderende fik en lille del af omsætningen.

Derfor undrede Anders sig også gevaldigt over, at han ikke kunne finde 'Karup Design' nogen steder, da han i september fandt stolen på en webshop.

Her ses sammenligningen mellem Anders Backes og Liewoods design. Bedøm selv, om du mener, det er en kopi
Her ses sammenligningen mellem Anders Backes og Liewoods design. Bedøm selv, om du mener, det er en kopi
Vis mere

I stedet fremgik børnebrandet Liewood som designer på stolen – de kalder for Rudi – ligesom følgende stod længere ned på siden:

'Originalt designet af Liewood'.

»Jeg synes, det var lidt komisk. Ja, faktisk tragikomisk. Så står der originalt designet af Liewood nede i beskrivelsen, og man tænker: Argh, come on, hvordan kan I få jer til at skrive. Det er jo åbenlyst en kopi – helt ned til hvordan man spænder møblet bagpå,« fortæller Anders Backe, der også har fortalt sin historie til Avisen Danmark, og uddyber:

»Der er jo ikke tale om en tallerken eller skål. Der er tale om en madras, der kan formes til en stol på en helt unik måde.«

Anders Backe fik kaffen galt i halsen, da han opdagede en stol fra Liewood, der var nærmest én til én den samme som den, han for 2008 selv fremstillede
Anders Backe fik kaffen galt i halsen, da han opdagede en stol fra Liewood, der var nærmest én til én den samme som den, han for 2008 selv fremstillede
Vis mere

Den 40-årige mand blev frustreret og tog derfor fat i Karup Design, der kunne fortælle, at virksomheden selv havde opdaget stolen i foråret 2023 og havde taget kontakt til Liewood.

Dialogen havde dog – ifølge Karup Design – været alt andet end positiv.

Liewood havde nemlig benægtet at have kopieret stolen og i stedet meddelt, at man havde fundet inspiration i en gammel, dansk stol fra 70erne.

»Det var vi bare sådan lidt: Come on. Man kan jo se, at det er en kopi, så vi følte det helt klart som en usand historie. Og de nægtede jo alt snak om kompensation eller lignende,« fortæller direktør hos Karup Design, Anders Stampe.

Og det viste sig også, at der var tale om en løgn – det vender vi tilbage til senere.

Dialogen sluttede ved, at Liewood tilbød ikke længere at producere stolen, men ville lade deres eksterne sælgere – eksempelvis Boozt – afhænde resten de stole, de havde på lager.

Et tilbud, som Karup Design mere eller mindre modvilligt gik med til.

»Det er jo sådan, at det er utrolig omkostningsfuldt for en lille virksomhed at tage sådan en sag i retten. Man bruger enormt mange ressourcer – både tid og penge – og det tilsvarer slet ikke den kompensation, man får i den slags sager,« siger Anders Stampe og uddyber:

»Derfor droppede vi at gå rettens vej, selvom vi med 99 procent sandsynlighed ville vinde den.«

Liewood er de seneste år braget frem, og i 2022 satte man omsætningsrekord med næsten 400 millioner kroner. Det resulterede i et overskud på cirka 11 millioner kroner. I 2021 lød overskuddet på intet mindre end 64 millioner kroner.

Efter interviewet med Anders Stampe tog B.T. fat i Liewoods stifter og direktør, Anne Marie Lie Norvig, og her tog sagen en ny drejning.

Direktøren kom nemlig med en helt anden forklaring end den, som Karup Design modtog i foråret.

Anne Marie Lie Norvig fortalte, at Liewood faktisk havde kopieret stolen, men at det ikke var med vilje.

Tilbage i 2021 sendte en af børnebrandets eksterne leverandører fra Indien nemlig et design, som Anne Marie Lie Norvig og hendes kollega var vilde med.

Men de anede ikke – oplyser direktøren – at designet med minimale og kosmetiske ændringer var den eksakt samme stol, Anders Backe og hans medstuderende fremstillede i 2008.

Derfor laver man også i sådanne tilfælde normalt en 'due diligence', hvor det undersøges, om der allerede findes et lignende design på markedet.

Det opsnappede Liewood dog ikke, og så satte man stolen i produktion.

B.T. foreholder på dette tidspunkt ikke Anne Marie Lie Norvig, at hendes firma for seks måneder siden over for Karup Design påstod, at inspirationen var kommet fra et møbel fra 70erne.

Der sker dog det, at de to direktører få timer efter interviewet med B.T. for første gang i forløbet har direkte kontakt med hinanden.

Og her finder Anne Marie Lie Norvig ud af, at en juridisk repræsentant fra Liewood har stukket Anders Stampe en lodret løgn.

B.T. har ikke kunnet eftertjekke, hvorvidt Anne Marie Lie Norvig var bevidst om den fabrikerede historie, men det er i hvert fald det, som hun oplyser, da hun efter samtalen med Anders Stampe beder om et nyt interview

»Jeg finder først ud af i går, at vi har kommet med den udlægning, og det er selvfølgelig meget beklageligt. Det er også beklageligt, at det ikke er kommet til gennemlæsning hos mig,« siger Anne Marie Lie Norvig i den forbindelse.

Men har du nogen som helst idé om, hvorfor en af dine jurister – ifølge din forklaring – har valgt at fabrikere en historie på den måde?

»Det har jeg ærlig talt ikke, så derfor har jeg også beklaget over for Anders. Det er også vigtigt for mig at understrege, at der på ingen måder har været intentioner om at krænke Karup Designs stol.«

I samme ombæring gik Anne Marie Lie Norvig med til, at Liewood nu fuldstændig fjerner stolen fra markedet, således at eksterne sælgere ikke længere har den i sortimentet.

Beklagelsen falder i god jord hos Anders Stampe. 

»Vi er glade for, at Anne Marie Lie Norvig anerkender sin fejl. Det har vi trods alt respekt for. Men vi står dog stadig med en række omkostninger, som vi ikke får dækket,« siger Anders Stampe og henviser til advokatregningerne fra dialogen i foråret, der altså byggede på en fabrikeret historie.