Lyt til artiklen

Falske tilbud og falske udsalg.

Det lyder absurd, men i den kommende uge bliver du bombarderet med netop det.

Her kommer vi nemlig ind i Black Week og Black Friday, og traditionen tro betyder det, at mange virksomheder snyder på vægten og masserer deres priser så effektivt, at tilbud, der ikke er tilbud, pludselig ligner attraktive tilbud.

I år tyder meget på, at det værre end sidste år, skriver Pricerunner.

Falske tilbud og falske udsalg er karakteriseret ved, at butikkerne hæver priserne i ugerne op til Black Week og Black Friday, så besparelserne ser større ud, når varerne så sættes på 'tilbud'.

Siden august er 18 procent af priserne steget. I 2021 var det 17 procent. I 2020 var det 13 procent.

Noget tyder altså på, at finten med at hæve priserne op til Black Friday for at skabe et falsk tilbud, breder sig.

»Problematikken er kendt af PriceRunner fra tidligere år, men det ser ud til at blive værre i år. Det stiller større krav til forbrugere om at holde øjnene åbne,« siger Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos Pricerunner, i en pressemeddelelse.

Også i 2021 havde Pricerunner fokus på falske tilbud.

På Black Friday i 2021 analyserede Pricerunner sig frem til, at 23 procent, at de tilbud, butikkerne markedsførte, var falske.

Og danskerne er med på, at den er gal.

I en undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Pricerunner, siger 61 procent af danskerne, at de ikke stoler på, at de rabatter, de ser under Black Friday, er ægte.