Lyt til artiklen

De fleste har nok bemærket, at det er blevet dyrere at tage en tur i supermarkedet.

Men prisstigninger er ikke det eneste, som forbrugere skal være opmærksomme på. Også størrelsen på de produkterne er værd at holde øje med.

Og på de sociale medier er mange allerede begyndte at bemærke det, som kaldes 'shrinkflation', som går ud på, at mængden af madprodukter i en emballage falder, men prisen forbliver den samme.

Det skriver Dagbladet.

Fagdirektør i den norske udgave af Forbrugerådet, Olav Kasland, er da også opmærksom på udviklingen, og han nævner et meget konkret eksempel.

Han fortæller, at mange, der går på pub og efterspørger en halv liter øl rent faktisk kun vil få 0,4 liter.

Men selvom øllen er blevet mindre, er prisen forblevet den samme.

Et af de firmaer, som har formindsket produktet i deres pakker, er Santa Maria.

I deres Mini Taco Tubs var der før 14 tacoskaller, men nu er der kun ti.

Det er der dog en god grund til, forklarer administrerende direktør Stian Hvaal Møller fra Santa Maria Norge.

»Det er blevet ændret på grund af en forbrugerundersøgelse, hvor mange fortalte, at de havde skaller tilovers, som aldrig blev brugt.«

At prisen er forblevet den samme, selvom der er færre skaller i, er der også en god forklaring på.

»Det er butikkerne, der sætter prisen, ikke os som leverandører.«

Har du oplevet eksempler på det samme herhjemme? Skriv til 1929@bt.dk eller send en sms til 1929.