Spritnye tal peger på en ny konge på det danske dagligvaremarked.

Rema 1000 har nemlig vippet Netto af tronen som landets mest populære supermarked, ifølge en ny analyse fra Retail Institute.

Skiftet varsler en øget konkurrence mellem de to discountgiganter den kommende tid, lyder det fra dagligvareekspert Per Østergaard til B.T.:

»Man kan sige, at Rema 1000 har vundet en etape, men at der stadig er en del runder tilbage,« siger han om Retails Institute Scandinavias tal.

Analysen viser, at Rema 1000 nu har en markedsandel på 18,2 procent mod Nettos 17,9 – for første gang nogensinde.

Tallene vidner om, at der i øjeblikket er ekstra intens kamp om forbrugeren gunst. 

Rema 1000s flotte placering skyldes et meget stærke koncept, vurderer Per Østergaard.

»De har nogle ting, som forbrugerne sætter pris på,« siger han.

Han fremhæver, at Rema 1000 har haft succes med gode placeringer, et lokalt islæt og et sortiment tilpasset de mange små husstande – blandt andet med mindre pakker, fornuftige priser samt fokus på økologi.

Om det vil have betydning for prisen på danskernes indkøbskurv, er svært at vurdere, siger Per Østergaard.

»Dagligvaremarkedet er en vanskelig størrelse, hvor det kan være svært at gennemskue, hvad prisstigner skyldes. Det kan være emballage, produktionsomkostninger og afgifter. Og det samme spiller ind her,« siger han

Det er dog ikke alle, som køber Retail Institute Scandinavias tal. Blandt andet mener dagligevareekspert Bruno Christensen ikke, at man skal tillægge dem særlig stor værdi.

»Netto vil fortsat være være den største dagligvarekæde i Danmark. Rema 100 vil ikke overhale dem ikke,« siger han og tilføjer, at han bygger udsagnet på, at han har tal, som tegner en anden udvikling af markedet.

Der er dog ingen tvivl om, at man fra Nettos side vil sætte alt ind på, at indhente Rema 1000, lyder det fra Østergaard, som peger på et af Nettos styrkepositioner.

»Jeg tror, at Netto med deres mere avancerede app sagtens kan vinde førerpositionen tilbage,« siger han og peger på, at Rema 1000 stadig mangler et egentligt loyalitetsprogram og en app på niveau med konkurrenternes.

Fra Salling Groups side mener man heller ikke, at tallene fra analysen har gang på jord.

»Vi kan ikke genkende tallene fra Retail Institute, som ingen gang på jord har, og som rokker ikke ved, at Netto fortsat er den største dagligvarekæde i Danmark,« lyder det i en skriftlig kommentar fra Salling Groups pressechef, Jacob Krogsgaard Nielsen til B.T.