»Det er overraskende, at Aldi lukker i Danmark, og det er overraskende, at Rema 1000 overtager butikkerne.«

Så kort og præcist udlægger detailekspert Bruno Christensen dagens store nyhed om, at Aldi er færdige i Danmark – og at Rema altså overtager 114 ud af deres i alt 188 butikker.

Han mener dog også, at det er i tråd med Rema 1000s mangeårige ambition om at vokse sig større end Netto i Danmark, hvilket de er på vej til at fuldbyrde nu.

Men hvor B.T.s forbrugsredaktør, Niels Philip Kjeldsen, mener, at Rema 1000 med købet er den nye førerhund på det danske discountmarked, er Bruno Christensen ikke helt nået dertil endnu.

»Jeg vil mene, at Netto stadig sidder på den position. Og Netto bliver ikke siddende stille og roligt og afgiver førerpositionen til Rema 1000, så alt andet lige vil det her skærpe konkurrencen.«

Han har også et bud på, hvorfor det er gået, som det er gået for Aldi i Danmark, og hvorfor de nu vælger at trække sig ud.

Her er det blandt andet en manglende lyst til at tilpasse sig det danske marked, som spiller ind.

»Aldi har fulgt deres værdier og koncept, som går ud på, at de ikke har ønsket at tilpasse sig til det danske marked. Det er først i de senere år, at de er gået lidt i den retning, men ellers har de kørt suverænt med deres eget vareprogram, og det er aldrig faldet i danskernes smag, og det er den største forklaring på, at Aldi har været mere tysk, end de har været dansk.«

Et eksempel på det modsatte er ifølge Bruno Christensen Lidl, som hurtigt tilpassede sig danskerne.

Han tror ikke, at det handler så meget om det økonomiske for Aldi, som ellers har tabt mange penge i Danmark.

»Det er en stor pengekasse, vi taler om. Det er ikke som sådan en økonomisk nødtvungen beslutning, det er ledelsesmæssigt, hvor nogen har sagt: 'Nu er det nok, vi gider ikke være i Danmark længere'. Aldi har eksempelvis også stor succes på det engelske marked for tiden. Så det er det, der ligger bag beslutningen.«