Efter flere år med voldsom nedtur og hundreder af tusinder af tv-kunder, der er strømmet ud af YouSee, kom Danmarks største udbyder af telefoni og bredbånd torsdag med noget, der ligner en modoffensiv i et svært marked.

Et produkt, som forbrugerorganisationer, kunder og eksperter har kaldt på i årevis.

Under navnet YouSee Play lancerer YouSee i slutningen af september et produkt, hvor man kan vælge tv-kanaler og streamingtjenester uden at skulle købe en grundpakke.

Der er altså total valgfrihed.

B.T. tog torsdag en snak med Christian Morgan, administrerende direktør for YouSee, for at spørge ind til, hvad formålet med det nye produkt er.

Vi kan forstå, at den billigste pakke koster 299 kroner og indeholder 10 point. Hvordan ser de andre pakker ud?

»Det fungerer sådan, at der er pakker med forskellige antal point. Den første indeholder 10 point, og i næste pakke er der så 10 point mere, og det vil der være i de næste pakker også. Merprisen er cirka en 10er pr. point,« forklarer Christian Morgan:

»Det her bliver et mere simpelt system, og det bliver meget nemmere at gå op og ned i pakkestørrelse fra måned til måned. Årsagen til, at vi ikke er gået ud med alle pakker og detaljer endnu, er, at vi stadigvæk er ved at få det sidste på plads.«

Christian Morgan, direktør for YouSee
Christian Morgan, direktør for YouSee
Vis mere

I dag er det sådan i jeres bland selv-univers, at en streamingtjeneste koster eksempelvis otte point, mens tv-kanaler koster ét point. Kan vi forvente noget lignende?

»På streamingtjenesterne vil det ligne det niveau, man ser i dag. Men vi forsøger at skabe mere transparens i forhold til, hvad kanaler og tjenester reelt koster. Point-prisen vil være meget tættere på den reelle omkostning, og det vil man se på tv-kanaler eksempelvis,« forklarer Christian Morgan.

Hvordan fungerer det teknisk?

»Du kan få det, som du vil. Vil du helst have det, som du får det via kabel-tv i dag, så får du en boks. Men du kan også få YouSee Play som en ren digital løsning, som du kan se gennem app på enhver enhed.«

Hvad handler det her egentlig om? At få kunderne til at blive hos jer eller at få nye kunder ind?

»Det er begge dele. Der er fokus på de kunder, vi har i dag, som sidder og tænker over, om de skal skifte væk. Så det handler om at fastholde nogle kunder. Men vi tror også, at det her kan henvende sig til kunder, der helt selv vil kunne bestemme, hvad de skal se.«

Nu har I været gennem en årrække, hvor I har tabt rigtig mange kunder i tv-forretningen. Flere hundrede tusinde. Hvor vigtig er den her satsning for YouSee?

»Det er enormt vigtigt for os. Vores største opgave er at komme med løsninger, der giver en fuld oplevelse til husstanden. Der mener jeg bredbånd og mobil og underholdning. Vi kan se, at når vi sælger bredbånd, så er der mange husstande, der også vil have noget underholdning,« siger Christian Morgan:

»Og der skal vi have noget, der er relevant. Hvis ikke kunderne har brug for en pakke med 25 kanaler, skal vi kunne levere noget andet, for ellers går de et andet sted hen. Det her bliver en hjørnesten i vores forretning.«