»Ingen prisstigninger. Tiden er ikke til det.«

Nogenlunde sådan lød budskabet tirsdag fra Norlys, der for tredje år i træk holder priserne i ro for tv-kunder hos Stofa og samtidig holder prisen i ro for Norlys-kunder, der tidligere var i Boxer.

I alt 475.000 husstande går altså fri af en prisstigning på deres tv-produkt.

Og det er et initiativ, som ikke er til at tage fejl af, mener John Strand, teleanalytiker og indehaver af Strand Consult.

Norlys’ melding kommer nemlig, en uge efter at deres store konkurrent på tv-markedet, YouSee, annoncerede prisstigninger fra starten af næste år.

»Det er spændende set i lyset af, at TV 2 og YouSee har hævet priserne markant,« siger John Strand:

»Det her er en udmelding, der sender et klart signal, som kan skærpe konkurrencen på tv-markedet.«

YouSee og TV 2 har forklaret deres prisstigninger med dyrere rettigheder.

Spørgsmålet er, om Norlys er ramt af det samme.

»Jeg må næsten formode, at Norlys på et tidspunkt har indgået en flerårig aftale, og at det er årsagen til, at de ikke hæver prisen,« siger John Strand:

»Alternativt accepterer de simpelthen at tjene mindre i en periode for at sende et stærk signal til kunderne.«

Norlys selv forklarer de manglende prisstigninger med, at deres kunder i forvejen er ramt af prisstigninger fra alle andre kanter, og at tiden derfor ikke er til at hæve priserne lige nu.

Norlys håber også, at det kan føre til, at flere af deres kunder bliver hos Norlys og måske endda køber flere produkter.

Hvad kan Norlys drive det her til? Kommer vi til at se dem gå mere offensivt til værks på tv-markedet den kommende tid?

»Det kommer meget an på, om Stofa kommer med et tv-produkt, som udelukkende er baseret på streamingteknologi. Det vil nemlig gøre dem i stand til at være på andre netværk end deres eget,« siger John Strand:

»Men helt sikkert er det, at udmeldingen her er et klart signal.«