August var måneden, hvor det for alvor skulle begynde at lysne.

Efter en periode med faldende produktion af nye biler i hele verden skulle manglen på computerchips være noget nær rettet op, og nye biler skulle snart rulle ud af fabrikkerne i en lind strøm. I stedet er en skidt situation blevet til en fuldbyrdet krise.

En krise, som allerede har påvirket tusinder af danske forbrugere,og som ser ud til at gribe om sig de kommende måneder.

Inden for ganske få dage i sidste uge kom flere af verdens største bilproducenter nemlig med den ene nedslående melding efter den anden.

Mest markant var beskeden fra verdens største bilproducent, Toyota, hvorfra det lød, at man i september alene må nedskalere produktionen fra 900.000 biler til 540.000.

Også Volkswagen, som allerede i første kvartal af 2021 producerede 100.000 færre biler end forventet, meldte, at de forventer et fald i produktionen.

Ford forventer at skære produktionen med 20 procent. Renault kommer i 2021 til at producere 100.000 færre biler end forventet.

Og sådan kan man blive ved mærke for mærke.

Produktionen af biler er hårdt ramt af manglen på computerchips.
Produktionen af biler er hårdt ramt af manglen på computerchips. Foto: FRANCOIS LO PRESTI
Vis mere

Alle forklarer udviklingen med en enorm mangel på mikrochips, som bruges til flere forskellige ting i nye biler.

Senest har corona-udviklingen i Malaysia lukket fabrikker, der producerer mikrochips, og skabt massiv mangel.

»Først og fremmest betyder det længere ventetid, hvis man vil købe en ny bil. Normal ventetid er måske otte til ti uger. Det er nu op til seks måneder. Og det er noget, vi først kommer til at se komme tilbage på et normalt niveau i 2022,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen:

»Det er selvfølgelig trist, og det er vi da kede af i branchen. Men kunderne har forståelse for situationen, og der er fortsat stor efterspørgsel på at få en ny bil. Man skal bare indstille sig på lidt længere ventetid.«

B.T. har været i kontakt med en håndfuld bilforhandlere, der fortæller om stigende ventetider på fabriksproducerede biler – nogle modeller kan slet ikke bestilles lige nu.

Også det udstyr, du eventuelt vil have i en ny bil – eksempelvis forskellige typer af skærme til navigationssystemer – kan blive påvirket af manglen på mikrochips.

En forhandler har fortalt B.T., hvordan de har oplevet at indsende bestillinger til en bil, hvorefter producenten er vendt tilbage med ændringer af udstyret som betingelse for, at den overhovedet bliver bygget.

»Jo mere teknik der er i bilerne, jo mere sårbar er man eksempelvis overfor, at der er udstyr i bilen, man ikke kan få,« siger Thomas Møller Sørensen:

Volkswagen er blandt de bilmærker, som må nedskalere produktionen.
Volkswagen er blandt de bilmærker, som må nedskalere produktionen. Foto: Aly Song
Vis mere

»Men nogle bilproducenter har haft et større lager end andre. Derfor er der også forskel på, hvor berørt man er på tværs af mærkerne.«

I USA har man oplevet, at faldet i produktionen af nye biler har presset priserne på nye biler op, da efterspørgslen langt overstiger udbuddet.

Det er endnu ikke sket i Danmark, forklarer Thomas Møller Sørensen.

I Danmark er der dog ingen tvivl om, at brugtbilmarkedet er blevet påvirket voldsomt af situationen.

Bilbasen har ad flere omgange været ude at fortælle, at der er så stor rift om brugte biler lige nu, at især brugte biler af nyere dato er steget tusinder af kroner i pris.

For bilbranchen er situationen noget nær unik.

»Jeg har været med i ni år. Jeg har aldrig oplevet noget lignende,« lyder det fra Thomas Møller Sørensen.

Ifølge CNBC viser beregninger, at branchen på verdensplan samlet kommer til at miste omsætning for 680 milliarder kroner i 2021 alene.