Den 1. januar vågnede omkring 1,2 millioner tv-kunder hos YouSee op til en helt ny virkelighed. Det samme gjorde den danske afdeling af tv-mastodonten Discovery Networks.
Alle Discoverys 11 tv-kanaler var forduftet fra YouSees tv-univers. Og det kan i den grad mærkes hos Discovery, der får tunge prygl i en ny måling af seertal.
Det skriver Mediawatch, som har fået Kantar Gallup til at trække seertal på danske tv-kanaler for den første uge af 2020.
Og der er ingen vej udenom: Det er dybt brutal læsning for Discovery Networks.
Seerandelen er savet midt over – og faldet med 51 procent.
Samtidig er mængden af tid, seerne bruger på Discoverys kanaler – som eksempelvis tæller Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, Kanal 9 og TLC – også mere end halveret.
Udviklingen ligger i tråd med de udtalelser, Discoverys direktør, Christian Kemp, tidligere er kommet med til B.T.
Her forklarede han, at afskeden med YouSees tv-univers betød, at halvdelen af Discoverys forretningsgrundlag forsvandt.
Det er den udvikling, tallene afspejler.
YouSee har omkring 1,2 millioner husstande som tv-kunder.
Resten af udbyderne – som Boxer, Waoo, Stofa, Canal Digital og Viasat – sidder på resten af markedet.
Alle de tv-udbydere har beholdt Discovery Networks i deres pakker, og det er hovedsageligt her, de resterende 50 procent af kunderne ser Discoverys indhold.
I YouSee-husstande kan Discovery lige nu kun nå ud til kunderne, hvis de husstande enten skifter tv-udbyder eller tegner abonnement på Dplay.
Discovery Networks’ direktør, Christian Kemp, virker da heller ikke voldsomt rystet over tallene.
Han siger meget kort til Mediawatch:
»Det er fuldstændig som forventet.«