Den 1. januar vågnede omkring 1,2 millioner tv-kunder hos YouSee op til en helt ny virkelighed. Det samme gjorde den danske afdeling af tv-mastodonten Discovery Networks.

Alle Discoverys 11 tv-kanaler var forduftet fra YouSees tv-univers. Og det kan i den grad mærkes hos Discovery, der får tunge prygl i en ny måling af seertal.

Det skriver Mediawatch, som har fået Kantar Gallup til at trække seertal på danske tv-kanaler for den første uge af 2020.

Og der er ingen vej udenom: Det er dybt brutal læsning for Discovery Networks.

Seerandelen er savet midt over – og faldet med 51 procent.

Samtidig er mængden af tid, seerne bruger på Discoverys kanaler – som eksempelvis tæller Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, Kanal 9 og TLC – også mere end halveret.

Udviklingen ligger i tråd med de udtalelser, Discoverys direktør, Christian Kemp, tidligere er kommet med til B.T.

Her forklarede han, at afskeden med YouSees tv-univers betød, at halvdelen af Discoverys forretningsgrundlag forsvandt.

Det er den udvikling, tallene afspejler.

YouSee har omkring 1,2 millioner husstande som tv-kunder.

Resten af udbyderne – som Boxer, Waoo, Stofa, Canal Digital og Viasat – sidder på resten af markedet.

Alle de tv-udbydere har beholdt Discovery Networks i deres pakker, og det er hovedsageligt her, de resterende 50 procent af kunderne ser Discoverys indhold.

I YouSee-husstande kan Discovery lige nu kun nå ud til kunderne, hvis de husstande enten skifter tv-udbyder eller tegner abonnement på Dplay.

Discovery Networks’ direktør, Christian Kemp, virker da heller ikke voldsomt rystet over tallene.

Han siger meget kort til Mediawatch:

»Det er fuldstændig som forventet.«