Siden Domino's Pizza i slutningen af september røg ind i en hygiejne-skandale i 'Operation X', har pizzakæden iværksat en kampagne for at holde på kunderne. Peter Andersen er en af de kunder, der for nylig blev ringet direkte op af Domino's.

»Det var et desperat forsøg på at få mig tilbage som kunde. Det var en meget spøjs samtale.«

Personen i den anden ende af røret sad i et callcenter og fortalte Peter Andersen, at han ringede ud på vegne af Domino's Pizza. Phoneren spurgte Peter, om han ville købe pizzaer hos Domino's igen, og da Peter svarede, at han ville holde sig væk på grund af hygiejne-skandalen, fik han et tilbud.

»Han tilbyder mig to gratis pizzaer, hvis jeg vil overveje at prøve deres mad igen. Det virker desperat, og jeg driller ham faktisk lidt. Det var et meget mærkeligt opkald,« siger Peter Andersen.

Domino's kæmper for at holde på kunderne.
Domino's kæmper for at holde på kunderne.
Vis mere

Domino's har generelt været aktive, siden skandalen rullede i slutningen af september.

Her afslørede 'Operation X', hvordan medarbejdere i to restauranter fuskede med datomærkningen. I slutningen af programmet besøgte fødevarekontrollen alle pizzakædens 31 adresser. På 15 af dem var der rod med datomærkning. I 22 tilfælde resulterede besøget i en sanktion.

I de følgende uger var der helt stille fra Domino's på tilbudsfronten.

Noget usædvanligt kontaktede de ikke kunderne tilmeldt 'VIP Klub- Domino's' via sms eller e-mail med tilbud fra den 27. september til og med den 10. oktober. Kun en enkelt kommunikation til kunder, der havde en restaurant med en glad smiley i nærheden, blev sendt ud.

Domino's forsøger at fortælle en positiv historie ved at ændre i logoet.
Domino's forsøger at fortælle en positiv historie ved at ændre i logoet.
Vis mere

Men herefter kom der gang i den igen. Fra den 10. oktober til og med den 13. november tikkede der 16 sms'er og 16 e-mail ind til kunderne med tilbud om gratis pizzaer og rabatter, viser en profil, som B.T. har oprettet.

Det er en relativt stor stigning i antal henvendelser sammenlignet med september.

»Det er et aggressivt forsøg på tilbageerobring af kunderne. De forsøger at gøre comeback og overbevise kunderne om, at der stadigvæk er en god grund til at købe pizza i deres butikker,« siger ekspert i branding og kommunikation Henrik Byager og tilføjer:

»Og det er de nødt til. De kan ikke bare sidde på hænderne og vente på, at kunderne kommer tilbage. Tilbud og gratis pizza er en rigtig god måde at få fat i kunder i Danmark. De skal forsøge at skabe en positiv fortælling, og det er det, de prøver her.«

Domino's får en hård medfart på sociale medier. Her er det en 'troll', der har lavet Klamino's Pizza-logo.
Domino's får en hård medfart på sociale medier. Her er det en 'troll', der har lavet Klamino's Pizza-logo.
Vis mere

Et andet tiltag, Domino's har forsøgt sig med, er at tilføje et logo med teksten 'vi har en glad smiley' i profilbilledet på Facebook.

»Det gør man jo for at skilte med, at det altså ikke er alle steder, den er gal. Man vil skabe en anden fortælling end dem om dårlig hygiejne,« siger Henrik Byager.

På sociale medier er der dog flere eksempler på, at kunderne har været decideret nådesløse. Under noget så simpelt som opdateringer af deres logo får de fortsat kritiske kommentarer fra brugere, der kalder deres mad 'ulækker'.

B.T. har været i dialog med Domino's og sendte første gang en forespørgsel om en kommentar til denne artikel for en uge siden. Der er endnu ikke kommet svar.