Kunderne i en Rema 1000 på Amager kan ikke være i tvivl om, at købmanden har et meget konkret budskab på hjerte.

Butikken er nemlig blevet pyntet med et halloween-skelet, der holder et skilt med teksten ‘ham her stjal, tør du?’

Billedet er kommet på sociale medier, hvor vicedirektør i De Samvirkende Købmænd Claus Bøgelund Nielsen har delt det.

Han mener ikke, at det er for skrappe midler at tage i brug at hænge en ‘død’ butikstyv op i butikken.

»Nu er det jo halloween, hvor der godt må være uhyggelig hygge, så i den sammenhæng synes jeg ikke, det er for meget. Jeg synes, det er sjovt,« siger han:

»Havde det været for et par uger siden, så havde det måske været en anden sag.«

Det samme siger Rema 1000.

»Det er en lille halloween-kommentar, som er lavet med et glimt i øjet,« lyder det fra kædens kommunikationschef, Jonas Schrøder.

Han mener, skelettet med opsangen til butikstyven er inden for skiven. Især fordi skeletter hører højtiden til.

Der ligger dog også alvorlige problemer bag halloween-skelettet. Et problem, der koster supermarkederne rigtig dyrt.

»Der er tale om rigtig mange penge, men det præcise tal kan man ikke gøre op. Om det er en milliard eller to milliarder kroner om året for de danske supermarkeder, ved man altså ikke præcist,« siger Claus Bøgelund Nielsen.

Vicedirektøren for De Samvirkende Købmænd efterspørger politisk handling på området.

Hos De Samvirkende Købmænd har de ti konkrete indsatsområder, de ønsker politisk opbakning bag. Blandt andet større prioritet fra politiet, udvidede muligheder for at sætte ind overfor de mere organiserede tyve og højere bødestraf.

Claus Bøgelund Nielsen mener derudover, at skelettet med den morsomme advarsel er en god måde at sætte fokus på problemet blandt kunderne, så forældre kan tage en snak med deres børn om ‘dit og mit’, som han siger det.

For vicedirektøren erkender, at en stor del af ansvaret for at komme problemet med tyveri til livs, ligger hos supermarkederne.

»Detailhandlen har et kæmpe ansvar. Det er jo butikkernes varer, og dermed er det ikke ‘herreløse’ værdier, men butikkens varer som stjæles,« lyder det fra Claus Bøgelund, inden han uddyber, de områder man allerede har sat ind.

Eksempelvis med synlige og ikke synlige butiksdetektiver, mærkning af varer og produkter, der er lukkede inde. Metoder, som nu side om side med et halloween-skelet skal afskrække folk fra at stjæle.