Det er kun gået én vej for de bilmærker, der tidligere sad på de største markedsandele i Danmark.
Ned.
Ifølge Børsen viser tal fra Danske Bilimportører, at de største bilproducenters andel på ti år er styrtdykket med 22 procentpoint.
»Det er ekstraordinært det, der sker, og det er et billede på, at der er nogle, som bliver klemt i den elektriske omstilling,« siger bileksperten Morten Hannesbo med en fortid hos Toyota, Ford og Nissan til mediet.
Tallene taler deres tydelige sprog.
I 2013 sad de populæreste mærker Ford, Citroën, Volkswagen, Toyota, Renault, Peugeot, Kia, Skoda, Opel og Hyundai på 71,9 procent af det danske marked.
I 2023 er tallet 49,9 procent.
Og undtaget Hyundai, der har oplevet en lille stigning i perioden, er samtlige øvrige bilmærker faldet markant.
Ford er næsten halveret, mens eksempelvis Renault og Citroën har tabt mere en halvdelen af deres markedsandele.
Som nævnt skyldes det ikke mindst den stigende mængde af elbiler, hvor Tesla er gået fra nærmest at være ikkeeksisterende på det danske marked for få år siden til at være størst i dag.
Derudover er også dyrere mærker som BMW, Mercedes-Benz og Audi blevet mere udbredte.