»Vi sidder i en rigtig, rigtig skidt situation,« fortæller Ole Rintza over telefonen fra Gran Canaria.

Det er normalt et sted, som de fleste drømmer sig væk til i de danske vintermåneder.

For mange hundrede danskere er det dog langt fra et drømmescenarie at være på De Kanariske Øer lige nu.

Hele weekenden har en voldsom sandstorm været skyld i, at flytrafikken til og fra ferieparadiset lukkede ned.

Det skabte kaos i lufthavnen, hvor turister og rejsende fra hele verden stod hjælpeløse tilbage. Nogle fandt hoteller at overnatte på, mens andre - både børn og ældre - måtte nøjes med kolde betongulve og ukomfortable lufthavnsstole. B.T. har været i kontakt med adskillige danskere, som alle kommer med samme opråb:

Hvorfor får vi ingen informationer?

»Fra søndag frem til i dag har vi intet brugtbart hørt fra SAS,« siger Ole Rintza.

»Det er umuligt at komme igennem til deres kundeservice, hvor de alligevel intet ved. Vi hører intet fra dem, og vi ved ikke, hvordan vi skal forholde os til situationen. Det er helt håbløst.«

Ole Rintza og hans hustru på hotellet i Gran Canaria.
Ole Rintza og hans hustru på hotellet i Gran Canaria.
Vis mere

Mange af de strandede, danske passagerer har ligesom Ole Rintza og hans kone oplevet at blive kaldt ud til lufthavnen for så at få at vide, at flyet er aflyst. Hoteller må de selv forsøge at finde i byen, som er fuldt booket.

»Vi sidder på et hotel, hvor vi igen skal checke ud snart. Vi kan så håbe, at vi kan finde et nyt værelse og checke ind i gen klokken 14. Det er ikke en forlænget ferie for os, og en helt grotesk situation.«

TIP OS: Er du strandet på De Kanariske Øer og har du intet hørt fra de selskab? Kontakt matu@bt.dk.

Ole Rintza har ved frokosttid tirsdag hørt fra SAS i en servicemeddelelse, hvor de skriver, at der klokken 14.00 vil være ny information. Det fik han også at vide mandag, men der kom aldrig ny information, som lovet.

Til B.T. fortæller pressechef Kristoffer Meinert, at selskabet står i en 'ekstraordinær situation' lige nu.

»Vi prøver at gøre alt for at informere vores passagerer hurtigst muligt. Jeg kan kun beklage, at nogen står i den frustrerende situation lige nu. Det er ikke i orden, at nogen ikke har hørt fra os,« siger han.

Det er dog ikke kun SAS, som oplever frustrerede passagerer. B.T. kunne fortælle samme historie med familien Demant mandag, og på et andet hotel i byen sidder Søren Schack med sin hustru i præcis samme situation.

Han og godt og vel 45 andre danskere med rejseselskabet TUI har i flere dage også kæmpet med manglende informationer. Skal de være klar på at rejse eller fortsat vente?

»Alt er på bagkant, og alle får forskellige informationer. Vi har på intet tidspunkt fået klare svar fra TUI,« siger Søren Shack.

Det er værst for de ældre mennesker, fortæller han.

De klynger sig til informationer fra selskabet og guiderne, da de ikke ligesom de yngre rejsende selv kan opdatere sig på udviklingen i deres situation.

Tirsdag efter frokost har han endelig fået meddelt en ny flyafgang, men han mener fortsat, at processen har været kritisabel.

»Det værste er, at det hele har været forudsigeligt. Spanske myndigheder har hele tiden advaret om, at situationen ville ende sådan. TUI ville alligevel have os ud i lufthavnen, hvor vi ikke kunne rejse videre.«

B.T. har været i kontakt med TUI Danmark, der siger følgende:

»Vi beklager mange gange, at nogle af vores kunder har fundet informationen vedr. deres rejse mangelfuld. Vi er ved at skabe os et overblik over, hvilke afgange der er tale om, så vi kan sikre os, at vi fremadrettet yder bedre information,« siger Thomas Jessen, presseansvarlig TUI Danmark, og tilføjer:

»De seneste dage har været meget hektiske, men det skal ikke være nogen undskyldning. Vi skal altid bestræbe os på at levere den bedst mulige service overfor vores kunder.«