De kommer mindst til at fordoble salget.Sådan lyder forventningen fra ekspert ovenpå et prishug, som sender den første elbil ned på magisk grænse og gør den til Danmarks billigste.Bestanden af elbiler er eksploderet i Danmark i det seneste års tid, hvor antallet på de danske veje for kort tid siden nåede 200.000.I 2023 blev der solgt i alt 62.732 nye elbiler, og dertil kom godt 27.000 til landet via brugtimport primært fra Tyskland.Eksperter har imidlertid tidligere over for B.T. beskrevet, hvordan elbilernes egentlige gennembrud er afhængigt af – blandt andet – flere elbiler i den helt lave prisklasse omkring eller under 200.000 kroner.Nu har danske forbrugere så for første gang fået mulighed for at købe en elbil til en pris omkring den magiske grænse.MG Motor Danmark har nemlig i begyndelsen af det nye år sat startprisen på den eksisterende model MG4 Nordic Edition yderligere ned, så den nu koster 199.999 kroner.MG4 blev første gang introduceret i elektrisk udgave i 2022, men det var i udstyrsudgaver, som startede omkring 285.000 kroner.Overvejer du og din familie at købe elbil i den kommende tid? Men er I i tvivl om, hvordan og hvad I skal vælge? Så vil vi gerne høre fra jer. Skriv til journalist Peter Schulz på pesc@bt.dk.Forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM ser et stort potentiale for billige elbiler i Danmark. Men det afhænger også af kvaliteten og funktionaliteten.»Lige præcis med elbiler gør det sig gældende, at det er ekstremt vigtigt, hvad den kan. Prisen alene har ikke nogen altafgørende betydning,« siger han.»Så at der nu kommer en elbil til 200.000 kroner, kan ende med at betyde rigtig meget – eller ingenting,« tilføjer Ilyas Dogru.Han kalder imidlertid udviklingen for 'positiv for både bilmarkedet og for de danske forbrugere'.»Det presser konkurrenterne, eksempelvis BYD, til at kigge på, om deres modeller nu ser dyre ud, og om de er nødt til at følge med ned i pris. Det kan brede sig som ringe i vandet,« pointerer Ilyas Dogru.Hos Bil Magasinet, som har testet MG4 grundigt og anmeldt den, er der roser fra cheftredaktør Mikkel Thomsager.»Noget af det vigtigste for os på Bil Magasinet er, at en elbil som denne her kører godt. Og det er faktisk mere undtagelsen end reglen i den linde strøm af elbiler, som vi prøver,« siger Mikkel Thomsager.»MG4 kører faktisk meget fint. Det er en god oplevelse. Den har en god finish, materialerne virker solide, og den falder ikke fra hinanden,« forklarer han. Og så er den faktisk relativt stor med plads til fem voksne.{embedded type='node/node_image' id='2111896'}Prismæssigt er den 'stærk' i øjeblikket, tilføjer Mikkel Thomsager, som imidlertid også konstaterer, at der i den billigste version ikke findes adskillige af de elektroniske hjælpesystemer, som vi kender fra moderne biler. »Især vejbaneholderen er meget aggressiv. Og det er også skidt, at bilens infotainment-system er noget rod. Det reagerer langsomt, er indviklet, og det er bare irriterende at benytte,« forklarer han.Hvem henvender den sig til?»Det er vanskeligt at udpege en befolkningsgruppe, men det kunne være de mennesker, som tidligere har ledt efter de billige benzinbiler, som man ikke længere kan købe, eksempelvis Up! eller C1 eller Aygo,« siger Mikkel Thomsager.Hvor mange kommer de til at sælge i Danmark?»Sidste år blev der solgt 742 i Danmark, og denne her prisnedsættelse vil gøre, at de kommer til at sælge betydeligt flere i år. Jeg tør godt forudsige, at vi skal op på det dobbelte,« siger Mikkel Thomsager.Han er sikker på, at MG4 ikke får lov til at være den eneste elbil i Danmark til en pris på 200.000 kroner. Men det er umuligt at spå om, hvem der kommer med den næste, understreger han.Kinesisk bilmærke slog Tesla i sidste kvartal: 'De mangler noget afgørende i Danmark'Danske salgstal afslører 'ubehagelig sandhed' for europæiske bilgiganter: 'Bekymrende for dem'Gigant afviste blankt at sætte prisen ned: Nu gør de det alligevel – på ALLE modellerne»Vi går og venter på en ny BYD Seagull, som alt andet lige må blive billigere end BYD Dolphin, der ligger i 235.000 kroner. Den nye Citroën ë-C3, som skulle komme her til foråret, er også uhyre interessant« pointerer Mikkel Thomsager.»Men markedet er generelt meget i opbrud, og det vælter ind med nye mærker. Så det kan også sagtens blive en bil, som jeg ikke en gang kender navnet på endnu,« forklarer han.