Den næststørste spiller på det danske dagligvaremarked, Coop, lægger nu for alvor an til at gøre sig gældende på markedet for discountsupermarkeder i Danmark.

Lige nu har Coop discountkæden Fakta, men det er umiddelbart ikke nok. I hvert fald arbejder Coop nu på en helt ny discountkæde.

I løbet af efteråret vil Coop teste det nye koncept i 15 butikker landet over, meddeler Coop over for Finans.

Over for B.T. uddyber informationsdirektør Jens Juul Nielsen planerne:

»Vi har allerede omdannet fem Fakta-butikker under navnet Coop Hverdag, hvor vi har testet nogle koncepter. Nu tager vi så hul på næste fase. Der kommer helt andre elementer ind over,« siger Jens Juul Nielsen:

»Discount bliver stadigvæk vigtigere for de danske forbrugere, og det vil det især være efter coronakrisen. Hvis man skal være en stor spiller i Danmark, skal man gøre sig gældende på det her marked.«

Coop, der lige nu driver Brugsen-kæderne, Irma, Kvickly, Fakta og Coopmad.dk, har de seneste måneder i stigende grad talt om at ville gøre sig mere gældende i discountsegmentet i Danmark.

Jens Juul vil dog ikke svare klart på, om der er tale om, at Fakta skal omdannes til en ny kæde med nyt navn, eller om der er tale om en helt ny kæde.

»Jeg vil egentlig helst først sige noget, når det bliver mere konkret. Jeg kan bekræfte, at vi starter de her test i omkring 15 butikker til efteråret, men jeg vil godt vente med at rulle det helt store skyts ud,« siger Jens Juul Nielsen.

Men kan man forestille sig, at Coop både driver Fakta og en anden discountkæde i Danmark?

»Ja, det kan man godt. Men jeg vil gerne understrege, at det her er en test, og jeg vil meget gerne vente med at sige mere, til det bliver mere konkret.«