Coop 365 Discount: Erstatningen for Fakta. Det nye håb i Coops kamp for at få en bid af en efterhånden meget omfattende discount-kage i Danmark.

Men også en kæde, som i 2023 er vurderet som den ringeste i Loyalty Groups årlige indeksering, der bliver til på baggrund af vurderinger fra danske supermarkedskunder.

Og det er noget af en nedtur. I 2022 kom Coop 365 Discount nemlig godt fra start med en midterplacering, som var en del bedre end forgængeren Fakta. 2023 har så til gengæld budt på drastisk nedgang.

Det er eksempelvis tilbagegang på parametrene ‘service’ og ‘værdi for pengene’, der har trukket kæden ned på en bundplacering.

Og det er alvorligt for Coop som helhed, lyder vurderingen fra Mogens Bjerre, lektor på CBS.

»Det er super trist for Coop,« siger Mogens Bjerre:

»Coop 365 skulle være kæden, der genrejste et discountben, som jo var faldet sammen med Fakta. De har brugt ressourcer og fået den bedste hjælp i forhold til konceptualisering, og derfor er det da super skuffende med den her måling.«

Han udpeger i sær nedgangen i kundernes vurdering af ‘værdi for pengene’ som et problem.

»Det må gøre sindssygt ondt. De har vundet pristjek og gjort rigtig meget ud af at være noget for de kunder, der går op i pris. Så det er et skidt parameter at gå tilbage på.«

Da B.T. interviewede Michael Tilsted, direktør for Coop 365 Discount, om målingens resultat, pegede han selv på, at en del af forklaringen kan være, at mange kunder opfatter kæden som »det nye Fakta«.

»Og det er måske ikke kun kunderne. Det kan også sætte sig lidt i organisationen og blandt medarbejderne, hvis man ikke har den medvind, man gerne skulle have,« siger Mogens Bjerre:

»Så kan man hurtigt komme over i noget med: ‘Det kan godt være, farverne er lavet om, men der sker ikke noget ellers’.«

En anden forklaring er den omfattende kritik, Coop har været udsat for, efter koncernen meldte ud, at Irma lukker. Kritik, som har smittet af på Coop 365 Discounts brand.

»Jeg synes, at butikkerne er pænere, og at de er kommet bedre ud prismæssigt. Men det er bare ikke en fortælling, som for alvor lever derude. Det skal den jo gerne,« siger Mogens Bjerre.

Han er ikke i tvivl om, hvad vejen frem for Coop 365 Discount er.

»De skal holde fast i, at de er det tilbud i Coop-koncernen, som kan levere værdi for pengene. Det er det, de skal levere på.«

Michael Tilsted har sagt til B.T., at han anser opgaven med Coop 365 Discount som »den største i dansk detail.« 

Ikke desto mindre er han overbevist om, at kæden kommer bedre ud i næste års måling.