Tomme butiksfacader er blevet hverdag rundt om i landet.

Også i landets største byer – og omfanget er taget til.

Det skriver EjendomDanmark i en pressemeddelelse.

En ny rapport fra EjendomDanmark viser, at antallet af ledige butikslejemål i fjerde kvartal er steget til 7,6 procent.

Dermed har der ikke været flere tomme butikker i Danmark de seneste to år.

»Landets to største byer har begge oplevet væsentligt flere ledige butikslokaler i den seneste tid, og det er det, der især påvirker det landsdækkende gennemsnit,« siger Bjarke Roed-Frederiksen, der er økonomisk konsulent i EjendomDanmark.

Han har også et bud på, hvorfor danskerne mødes af så mange tomme facader, når de tager på julegaveindkøb den kommende tid.

»De fysiske butikker har længe kæmpet med internetbutikkerne om de handlendes gunst. Læg dertil, at begge butikstyper har lidt under vigende salg i takt med tiltagende inflation,« siger Bjarke Roed-Frederiksen.

Han nævner også omstruktureringer i flere af de store supermarkedskæder og butikker, som er ved at skifte indretning og navn på facaden, som en mulig årsag til, at mange butikslokaler netop nu står tomme.

Både i Aarhus og Københavns centrum er tendensen særlig tydelig. Begge steder er den såkaldte butikstomgang steget med 0,9 procent til 8,2 procent de seneste tre måneder.

Region Sjælland er den region, hvor der relativt set er flest tomme butikker, idet 8,7 procent af butikslokalerne står tomme.

Til sammenligning er det historiske gennemsnit for butikstomgangen i perioden 2000-2023 på 6,7 procent.