Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Den fik mildest talt ikke for lidt, da danskerne i går lod dankortene gløde på den årlige Black Friday. Men traditionen tro gik det også galt for mange.

For lige så mange gode kup og tilbud, danskerne fik gavn af, lige så mange bommerter blev der begået. Panik-køb, fejlkøb og direkte dårlige køb er nemlig også blevet en fast del af Black Friday. Og hvad gør man så?

B.T. har allieret sig med Kim Fogtmann, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Han forholder sig her til otte typiske spørgsmål, der opstår i forbindelse med Black Friday-tømmermænd. Og i flere tilfælde er der mulighed for at slippe for en dum regning.

Jeg har købt noget i en webshop, som jeg ikke vil have alligevel. Hvor længe kan jeg fortryde?

»Når du handler på nettet, har du 14 dages lovbestemt returret, der løber fra, at du har modtaget din vare. Denne returret gælder også, hvis du handler i EU. Nogle webshops har forlænget fortrydelsesret, men der skal man være opmærksom på, at der kan være nogle varer og betingelser, der er undtaget efter de første 14 dage. Så tjek handelsbetingelserne.«

Jeg har købt noget i en fysisk butik, som jeg ikke vil have alligevel. Hvor lang tid er min fortrydelsesret?

»På nettet er der en fortrydelsesret på 14 dage, fordi man skal have lov til at kunne se varen og prøve varen, som hvis man stod i en butik. Det samme gælder som udgangspunkt ikke i en fysisk butik. Kig på butikkens handelsbetingelser på nettet eller gå ned i butikken og hør, hvad deres regler er.«

Jeg har købt noget i en fysisk butik, som jeg har fortrudt. Men jeg har smidt min kvittering væk. Hvad gør jeg?

»Det er en super ærgerlig situation at stå i. Nogle butikker gemmer en elektronisk udgave af bonen, så tjek med butikken. Hvis du ikke har købt flere ting, kan du eventuelt vise, at der er trukket et beløb svarende til den vare, du har købt på din konto. Men du vil næppe kunne få pengene tilbage, men kun et tilgodebevis. Har du betalt kontant, står du ringere.«

Butikken vil ikke give mig pengene tilbage, men vil give mig et gavekort. Hvor længe skal det minimum kunne bruges?

»Hvis det ikke fremgår, hvor længe tilgodebeviset gælder, så gælder det som udgangspunkt i tre år. Men der er ikke nogen minimumsgrænse for, hvor længe et tilgodebevis kan gælde, ud over at det skal gælde 'en rimelig periode'. Butikken kan eksempelvis godt skrive, at det kun gælder i et år. Man skal være opmærksom på, at hvis det er et elektronisk tilgodebevis, så kan man godt bruge det op til et år efter, at det er udløbet.«

Jeg blev lidt for ivrig og er nu bange for, at jeg har købt noget på en falsk hjemmeside. Hvad gør jeg?

»Start med at kontakte virksomheden. Kan du ikke få fat på dem, så kontakt din bank med det samme. Har du betalt med et betalingskort, har banken mulighed for at kunne trække dine penge tilbage. Det kan også være en god ide, at du får lukket dit kort, så firmaet ikke kan udnytte dine betalingsoplysninger.«

Jeg blev lokket til at købe en elektronikforsikring, men tror faktisk ikke, jeg behøver den. Hvad gør jeg?

»Når der er tale om tillægsforsikringer, så kan man fortryde købet af den i 14 dage. Tjek, om din indboforsikring dækker det samme som den elektronikforsikring, du har tilkøbt. Gør den det, så overvej, om du overhovedet har brug for en elektronikforsikring. Gør den ikke, skal du huske, at du er beskyttet af købeloven i to år efter købet i forbindelse med fejl og mangler.«

Jeg har købt en vare uden for EU og har opdaget, at der skal betales importgebyr på 160 kroner. Så nu har jeg fortrudt mit køb. Hvad gør jeg?

»Fortrydelsesretten på 14 dage gælder ikke webshops uden for EU, så skynd dig at kontakte virksomheden, inden din vare sendes af sted.«

Jeg har fortrudt mit køb og kan nu se, at jeg skal betale returfragt. Kan jeg undgå det, hvis jeg undlader at hente pakken?

»Det vil være en rigtig dum ide ikke at hente pakken, fordi man vil undgå at betale returfragt. Du fortryder nemlig ikke dit køb, ved ikke at hente pakken. Hvis pakken bliver væk på vej tilbage til virksomheden eller bliver forsinket, så går det ud over din fortrydelsesret. Så slug hellere udgifterne til fragten, så du sikrer, at du kan få dine penge igen.«

Andre læser også