En iPhone 8 til 4.323 kroner.

Det lyder næsten for godt til at være sandt - og det var det også.

For selv om det var den pris, der fremgik af Bilkas hjemmeside, var den ikke korrekt, og Bilka valgte derfor at aflyse de op mod 100 handler, der nåede at blive gennemført, inden fejlen blev rettet.

26 kunder klagede til Center for Klageløsning over svipseren, og de 11 af dem ville gå videre med sagen til Forbrugerombudsmanden, da Bilka afviste at indgå et forlig i sagen. Telefonerne burde have kostet 6.186 kroner, og kunderne burde derfor kunne have sagt sig selv, at tilbudsprisen var urealistisk lav, mente Bilka.

Indtil nu. Varehuskæden har nemlig valgt at indgå et forlig med de ni af de berørte kunder, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

»Vi fastholder fortsat, at der er tale om en åbenlys prisfejl, som mange af kunderne var opmærksomme på, hvilket vi også klart kan godtgøre i et flertal af de få klager, vi har fået, hvorfor vi ikke har ønsket forlig her. Men vi har også hele tiden pointeret, at vi selvfølgelig vil gennemgå alle klagerne individuelt og fair, og således har vi i et mindre antal fundet en god, mindelig løsning, som er tilfredsstillende for alle parter,« siger Kasper Reggelsen, der er pressemedarbejder i Dansk Supermarked, der ejer Bilka, til BT.

Løsningen består ifølge mediet i, at kunderne får lov til at købe telefonen til den lave pris, selv om den blot var resultatet af en it-fejl.

Forbrugerrådet Tænk kalder kovendingen for en sejr.

»Sagen viser, at forbrugerne skal fastholde deres klager, når de føler sig snydt af en erhvervsdrivende,« sige jurist Paula Bramman til Finans.