Noget peger på, at magtbalancen er tippet på dagligvaremarkedet.
For efter flere år som danskernes fortrukne discountbutik, så indikerer nye tal fra Retail Institute Scandinavia, at Netto er blevet overhalet af Rema 1000.
Udviklingen overrasker ikke Jens Romundstad, som de fleste nok kender som 'Biker Jens' fra første sæson af Robinson Ekspeditionen.
»For mig er det tydeligt, at Rema 1000 har fået popularitet på markedet, og de inden for discount er det brand, som kunderne søger mod,« siger han.
Jens Romundstad har i en længere årrække været chef for mere end 100 discountbutikker i Coop og kender dagligvarehandlen indgående.
Analysen viser, at Rema 1000 nu har en markedsandel på 18,2 procent mod Nettos 17,9 – for første gang nogensinde. Tallene vidner om, at der i øjeblikket er ekstra intens kamp om forbrugerens gunst.
»Rema 1000 har været bedst til at fastholde en høj og ensartet butiksstandard samt sikre et godt kundemøde, fordi butikkerne ledes effektivt,« lyder Romundstads forklaring på Rema 1000s succes:
»Derudover har de en stærk brandloyalitet, som får folk til at vælge Rema frem for konkurrenterne, fordi man er sikker på at få præcis det, man forventer.«
Han påpeger dog, at discountmarkedet er enormt konkurrencepræget og i konstant bevægelse.
Rema 1000 skal derfor ikke regne med, at man nu kan læne sig tilbage og nyde 1.-pladsen.
»Det kræver hårdt arbejde at overhale de andre, men det kræver lige så meget at beholde sin position,« slår han fast.
For Biker Jens er Rema 1000 faktisk den foretrukne dagligvarebutik, og begrunder det med især kædens »vedvarende høje standard«:
»I modsætning til Netto føles det som en rigtig lokal købmand med god kvalitet, lige her i vores landsby. Det er nemt at handle, og så er det et ekstra plus, at butikken samtidig støtter den lokale fodboldklub,« siger han.
