Du har måske prøvet det. Du skylder nogen penge og vil hurtigt overføre til dem via MobilePay.

Du har gjort det mange gange før og får derfor ikke dobbelttjekket, om navnet og telefonnummeret på modtageren passer, inden tommelfingeren glider over skærmen og sender pengene af sted.

Er fejlen sket, er der ikke meget at gøre.

»Når man overfører konto til konto, som man gør, når det er mellem to privatpersoner, så er man ikke sikret. Banken har ikke pligt til at refundere en forkert overførsel,« siger økonom ved Forbrugerrådet Tænk, Ida Moesby, til B.T.

Annika Nielsen mistede over 1000 kroner, fordi hun ved en fejl overførte til en fremmed person, som aldrig sendte pengene tilbage.
Annika Nielsen mistede over 1000 kroner, fordi hun ved en fejl overførte til en fremmed person, som aldrig sendte pengene tilbage. Foto: Privat foto
Vis mere

Rettighederne er de samme, som hvis du laver en bankoverførsel.

»Men reglerne på området er en smule forældede, fordi de ikke tager højde for, at brugen af mobile betalingsløsninger, som benytter konto-til-konto betalinger, er steget markant,« siger Ida Moesby.

Derfor opfordrer hun til, at du sikrer dig, hvilken betalingsmetode du bruger. For det er reelt den eneste mulighed, du har for at sikre dig, at du kan få dine penge igen, hvis du laver en fejl.

Der er nemlig stor forskel på forbrugernes rettigheder alt efter, om de betaler med kort eller fra konto til konto.

Når du betaler med kort, hvilket man kan via MobilePay, når man fx overfører til virksomheder, har du mulighed for at lave en indsigelse i din bank og få pengene tilbage.

Men de regler gælder ikke, når der er tale om konto til konto-overførsler.

»Sådan som reglerne er i dag, er der ikke meget at gøre, så man må satse på, at modtageren er ærlig og sender pengene retur,« siger Ida Moesby.

MobilePay har skrevet ind i deres vilkår, at det er forbrugerens eget ansvar at sikre, at telefonnummeret, navnet og beløbet er korrekt, inden pengene overføres, og at en overførsel ikke kan fortrydes.

»Det er i princippet det samme som, at man tjekker, at navnet på en kuvert med penge har den rigtige adresse, eller at alle tallene i et kontonummer er rigtige, inden man gennemfører en bankoverførsel,« siger presseansvarlig ved MobilePay, Peter Kjærgaard, til B.T.

I princippet kan du gå til politiet, hvis du har overført et større beløb til en person, som så ikke vil sende pengene tilbage.

Men Ida Moesby understreger, at det kun giver mening, hvis du er blevet snydt i en handel – fx hvis du har købt noget over Den Blå Avis og aldrig har modtaget varen. Det er Peter Kjærgaard enig i:

»Den bedste mulighed, hvis der er tale om større beløb, er at gå til politiet. Man kan principielt også lave en indsigelse til MobilePay. Men igen: Hvis det er påstand mod påstand ved en privat overførsel, kan vi typisk ikke gøre noget,« siger han.