Husker du sommeren 2022? I 15 dage strejkede SAS-piloterne og skabte kaos for tusindvis af danske ferierejsende.

Nu truer en ny konflikt med at spænde ben for flytrafikken hen over sommeren.

Denne gang er det flyvelederne, der dirigerer flytrafikken i blandt andet Københavns Lufthavn, der har fremsat så høje lønkrav, at arbejdsgiveren i det statsejede selskab Naviair ikke ser mulighed for at imødekomme flyvelederne.

Flyvelederne kræver et lønhop på 40 procent, så deres årsløn stiger fra 1,2 millioner kroner til 1,7 millioner kroner, skriver Berlingske, som har fået indsigt i en mail med lønkravet.

»For passagererne er det top-nedtur, at vi nu igen risikerer en sommer med en masse bøvl,« siger luftfartsekspert og aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen til B.T.

Han tilføjer, at aflysninger og forsinkelser rammer flyselskaberne.

»De – herunder SAS – står til at blive de evindelige tabere, fordi de er så udsatte, selvom det ikke er dem selv, der er årsagen til bøvl og problemer. Passagererne retter deres vrede mod flyselskaberne. Sådan er virkeligheden, selvom det ikke er retfærdigt.«

Her i april har der allerede været en del forsinkelser på flyafgange fra Københavns Lufthavn, fordi flyvelederne har afvist at tage ekstravagter.

Ny konflikt kan true flytrafikken i sommerferien.
Ny konflikt kan true flytrafikken i sommerferien. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Vis mere

»Vi kan kun beklage for de forsinkelser, der har været i Københavns Lufthavn i april. Vi plejer ikke at forårsage forsinkelser, og det er nyt for os. Men vi mangler ti procent af flyvelederne i København,« siger Mads Kvist Eriksen, administrerende direktør i Naviair, til Berlingske.

Manglen på flyveledere er opstået som følge af coronakrisen, hvor Naviair fyrede 45 ud af 300 flyveledere, fordi luftfarten stort set blev indstillet under coronaen. Men nu er flytrafikken oppe i højt gear igen.

Det er delvist blevet løst, ved at flyvelederne har taget ekstravagter, men nu har de sat hælene i.

Det sker simultant med deres krav om et lønhop på en halv million kroner om året. Kravet vil ifølge Naviair koste omkring 250 millioner kroner svarende til cirka 25 procent af selskabets samlede omkostninger.

Mads Kvist Eriksen gør det over for Berlingske klart, at han vil strække sig langt for at finde en løsning.

På den anden side af forhandlingsbordet sidder flyveledernes organisation DATCA, der gør opmærksom på, at der internationalt er mangel på flyveledere, og at højere løn i udlandet trækker i danske flyveledere.

De forsinkelser, der har været i vinterferien og i april, kan ifølge DATCA være en beskeden forsmag på, hvad der venter til sommer, hvis der ikke bliver fundet en løsning.

»Flyselskaber som SAS vil blive hårdt ramt økonomisk, hvis der ikke bliver fundet en løsning. Hele deres aktivitetsprogram i højsæsonen kan blive påvirket, og det er megadyrt,« siger Jacob Pedersen og tilføjer:

»Parterne er nødt til at finde hinanden. Og så er man er nødt til at huske, at for hver en krone, flyvelederne skal have mere, stiger omkostningerne for flyselskaberne og dermed også billetprisen for de flyrejsende.«