Lyt til artiklen

For to uger siden så den nye discountkæde Basalt dagens lys på Amager Ladevej i København, og særligt én bestemt varegruppe hitter hos kunderne.

Og det overrasker kædechefen, fortæller han til lokalavisen Københavnliv.

To ud af de fem mest solgte varer er nemlig madolie.

»Vi var godt klar over, at madolie ville være populært, men ikke at det var så populært. Vi vidste, at de basale varer som toiletpapir og tomater på dåse ville være blandt kundernes favoritter, men ikke at madolie ville ligge helt i toppen, for det er ikke normalt den vare, vi sælger mest af,« siger Henrik Nielsen til avisen.

Det kom som en overraskelse for alle i dagligvarebranchen, da Salling Group i september afslørede planerne om et nyt discountkoncept.

Basalt har ingen kølevarer, og butikkens basisvarer er placeret på paller eller i den oprindelige emballage på hylderne.

Før åbningen lovede Salling Group, at varerne i butikken ville blive 15 procent billigere end resten af markedet – også deres egne kæder Netto, Bilka og Føtex.

I første omgang er der planer om at åbne ti Basalt butikker før nytår.

Butikken på Amager sælger altså mest rapsolie skarpt forfulgt af solsikkeolie.

Derefter kommer bananer på tredjepladsen efterfulgt at toiletpapir og dåsetomater.

Efter en veloverstået debut vælger Basalt ifølge FødevareWatch nu at udvide åbningstiden, så der lørdag og søndag er åben fra klokken otte til klokken 19.00.