I videoen herover kan du se Dan Jørgensen, (S), arbejde i en Coop-butik.

Den danske supermarkedsgigant Coop går i priskrig og vil fremover satse på at gøre deres basisvarer billigere i stedet for at køre konstante kampagnetilbud.

Det fortæller Coops koncerndirektør Jens Visholm til Dansk Handelsblad.

»Det, gør vi, fordi vores undersøgelse viser, at mere end halvdelen af vores kunder gerne vil være de mange tilbud foruden, og i stedet foretrækker at handle dagligvarer, uden at skulle bekymre sig om, hvornår f.eks. bleerne kommer på tilbud. Så vi gør dagligvareindkøbet lettere for vores kunder. Dernæst påvirker de mange kampagnetilbud omkostningerne i hele vores forsyningskæde fra leverandør til butik, hvor vi med faste lave priser kan fjerne en del af det omkostningstryk og give det videre til kunderne,« fortæller Coops koncerndirektør Jens Visholm til Dansk Handelsblad.

Coop, der er landets største daglig­varekoncern, som driver butikskæderne SuperBrugsen, Fakta, Irma, Kvickly og Dagli’Brugsen lancerede priskampagnen 23. januar. De informerer selv, at prisfaldet vil gælde 'hundredvis' af varer i alle Coops butikker.

Supermarkedsgiganten gør det blandt andet for at spare omkostninger. Med de nye faste priser skal de ikke længere lave tilbudskampagner hele tiden og sparer dermed annonceomkostninger.

Over 50 procent siger i dag 'nej tak' til reklamer, hvilket samtidig er grunden til, at det er blevet sværere at drive annoncetilbud.

Det største problem bliver dog at fortælle kunderne, at Coop-butikkerne er blevet billigere at handle i, fortæller Jens Visholm til Dansk Handelsblad.

I krig med Føtex

Coops priskampagne kan ses som et modsvar på storkonkurrenten hos Dansk Supermarked Føtex' priskampagne 'Føtæsk'.

Med kampagnen blev priserne på en næsten en femtedel af Føtex' varer sat ned. I december sidste år lykkedes Føtex med at øge salget med 12 procent på de 2.097 nedsatte varer sammenlignet med samme periode året før.

Kampagnen blev beskrevet som en krigserklæring mod de discountbutikker, der gennem en årrække har taget markedsandele fra supermarkedskæden.

Kovending

I sommer proklamerede Coops direktør Peter Høgsted ellers, at virksomheden ikke ønskede at følge Føtex’ strategi.

»Forudsætningen for at være på markedet er selvfølgelig, at prisen er på plads. Det agerer vi som altid efter. For os er det fantasiløst kun at tale om pris i denne branche. Handlen bør udvikle sig i en anden retning end priskrig og meldinger om, hvem der er størst,« lød det fra Høgsted.

Ny app

Den nye priskampagne sker efter, at Coop fredag lancerede en ny funktion i sin digitale medlemsapp, hvor kunderne kan tanke penge ind på en 'Madkonto'.

Ifølge Berlingske Business virker funktionen således, at man overfører eksempelvis 1.000 kroner til madkontoen, som trækkes fra din bankkonto. Herefter lægger Coop fem procent oven i beløbet i udvalgte kampagneperioder, så man har 1.050 kroner stående på madkontoen.

Coop kalder det en 'loyalitets­rabat', da beløbet kun kan anvendes i Coops butikker.

»Vi mener, at det er et banebrydende sats, fordi vi nu skifter fokus fra produktrabatter til at have et mere langsigtet loyalitetsforhold til vores kunder. Hvis kunderne tanker penge ind på en madkonto, så giver vi dem til gengæld en rabat,« siger Jan Madsen, koncerndirektør i Coop, til Berlingske Business.