Tusindvis af plastikbakker ryger hver dag i skraldespanden, når danskerne slæber kødprodukter med hjem fra supermarkedet.

Det er for meget, og det vil man nu forsøge at gøre noget ved hos discountkæden Rema 1000. Den norske kæde vil droppe de velkendte, sorte plastbakker, man i dag får sit kød i, og i stedet introducere en ny type miljøvenlig emballage, der kan genanvendes.

»Initiativet giver forbrugerne mulighed for at købe kød med god samvittighed, da de er garanteret, at emballagen, som kødet kommer i, er fremstillet af genanvendt plast, som indgår i et cirkulært kredsløb,« siger indkøbsdirektør i Rema 1000, Anders Rene Jensen, til TV 2 og fortsætter:

»På den måde udnytter vi plastens evne til at forlænge holdbarheden af vores fødevarer, så vi mindsker madspild, samtidig med at vi ikke belaster verden med mere eller helt nyt plast.«

Torsdag begynder omlægningen af produktionen af mere end 55 millioner kødbakker, der sælges i de godt 300 Rema 1000-butikker her i landet. Det er planen, at de nye plastbakker skal være i handelen om halvandet år.

Hos organisationen Plastic Change, der samarbejder med Rema 1000 om initiativet, kalder man det ‘et stort skridt i den rigtige retning for genanvendelse’.

»Det er glædeligt, at en så stor og indflydelsesrig dagligvarekæde tager et socialt ansvar,« siger stifter Henrik Beha Pedersen til TV 2.

Det er ikke det første tiltag, Rema 1000 i den seneste tid har taget for et mere bæredygtigt samfund.

For nylig meldte kæden ud, at man henover sommeren i år i udvalgte butikker vil kunne købe grimme grøntsager, der normalt bliver sorteret fra i produktionen, selv om de ikke fejler noget, til billigere penge - et initiativ, der er stablet på benene i samarbejde med organisationen Stop Spild af Mad.

»De uperfekte og skæve grøntsager smager ligeså godt som de pæne og lige. Vi har i mange år været store fortalere for at denne slags grøntsager bør sælges i de danske supermarkeder,« forklarede Selina Juul, bestyrelsesformand i Stop Spild af Mad, forleden i en pressemeddelelse.