Lyt til artiklen

I fremtiden vil vi i stigende grad efterspørge specialoste frem for den traditionelle danbo, skriver Landbrug & Fødevarers ugemagasin Foodculture.

Men krisen har fået forbrugerne til at skære de dyre dessertoste ud af budgettet. Og det har givet et mindre comeback til den gode, gamle ostemad.

Danmark er et danboland. Langt over halvdelen af den ost, der sælges herhjemme, er af den danske type gul ost, der egner sig fortrinligt til at blive skåret i skiver og lagt på et stykke brød. Ostemaden har været under pres i de senere år. Ost blevet noget, man nyder om aftenen med et glas vin eller øl til. Og så må den gerne være noget særligt. Specialoste som en brie eller den hollandske Prima Donna.

Gallups har analyseret danskernes holdning til mælk og mejeriprodukter. Analysen viser, at netop forbruget af specialost kommer til at vokse i fremtiden. Men samme analyse viser også, at de danskere, der spiser ost, i høj grad nyder den i skiver på brødet. 66 pct. indtager mellem en og fire skiver ost om dagen, mens 32 pct. spiser mindre end én skive dagligt. Så hvad skal man tro? Er den gode, gamle ostemad truet eller ej?

- Både og, lyder svaret fra Henrik Biilmann, som er kategorichef for ost og smør hos Arla Foods.

Gul skæreost opfattes som mindre attraktiv hos de grupper, der bestemmer trenden i vores spisevaner. I de senere år er der sket et skred i forbruget fra danbo til specialost og dessertoste.

- Den udvikling er lige nu bremset op. Folk bruger færre penge, og det betyder, at de oftere vælger en traditionel danbo frem for en dyr, udenlandsk ost. Sat lidt på spidsen kan man sige, at krisen har fået danskerne til at vende tilbage til ostemaden, slutter Henrik Biilmann.