Skal der Heinz eller Beauvais på bordet, når pølser og bøffer snart syder på grillen? Det kommer an på, hvor i landet man bor, viser salgstal fra Coops butikker ifølge Søndagsavisen.

Vest for Storebælt er det den danske Beauvais-ketchup, der ryger i indkøbskurven og på spaghettien. Øst for Storebælt er det amerikanske Heinz, der hitter.

»Nogle varer har danskerne bare en holdning til, og ketchup er en af dem. I langt de fleste byer vest for Storebælt sælger vi mere Beauvais end Heinz, mens vi sælger mere Heinz end Beauvais i byerne øst for Storebælt,« forklarer Coops analysechef, Lars Aarup, i Søndagsavisen.

Kæden har endda lavet blindsmagninger, hvor resultatet viste samme tendens, siger Lars Aarup. Han beskriver Beauvais som mere sød og tomat-intens i smagen, mens Heinz er mere syrlig og har mere smag af eddike.

»Det er sjovt, at man kan se tydelig forskel på, hvad Øst- og Vestdanmark foretrækker. Det handler meget om traditioner. Vi vil gerne have, at tingene smager som det, mor, far og mormor serverede, da vi var børn. På den måde arver vi en præference for, hvordan marmelade, kaffe og ketchup skal smage,« siger analysechefen.

Det er madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol enig i.

»Når jeg ser på ketchup-kortet, kan jeg hverken forklare forskellene med politisk tilhørsforhold eller uddannelsesniveau. Det er et spørgsmål om, hvad vi er vokset op med. Smagspræferencer kommer af lang tids tilvænning, og i de to landsdele har folk altså vænnet sig til, at ketchup skal smage på en bestemt måde,« siger han til Søndagsavisen.