I videoen kan du se medarbejdere fra Dansk Supermarked dele julegaver ud i Føtex.

Manglende eller forkert mærkning af varer koster danske supermarkeder over 100 millioner kroner hvert år.

Hos Dansk Supermarked, der blandt andet omfatter Føtex, Netto, Bilka og Salling, måtte de ca. 50 gange trække varer tilbage fra hylderne grundet manglende eller forkert mærkning i 2017.

Ifølge kvalitetschef i Dansk Supermarked, Carina Jensen, koster det flere millioner kroner, hver gang de trækker varer tilbage. Med 50 tilfælde kostede forkert varemærkning dermed et trecifret millionbeløb for Dansk Supermarked sidste år.

»En enkelt, stor tilbagetrækning kan let løbe op i flere mio. kr., når man ser på hvad den koster både os og producenten. Når en vare er nået ud i butikkerne, skal vi aktivere adskillige mennesker, der skal fjerne varer fra både lager og butik, og dertil kommer det administrative arbejde. Og ofte er det jo ikke kun os, men også andre dagligvarekoncerner, der skal trække en given vare tilbage,« siger Carina Jensen, der ikke vil oplyse det nøjagtige tal, til Dansk Handelsblad.

Hun oplyser, at flere tons varer bliver smidt ud hvert år på grund af forkert mærkning.

Forkert eller manglende mærkning gør sig oftest gældende ved fejl i økologikoder, forkert holdbarhedsdato, manglende oversættelse af udenlandsk tekst eller at der ikke bliver gjort korrekt opmærksomt på allergener.

Irriterende penge

Hos Coop er det samme billede.

Informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, fortæller, at Coop sidste år havde 55 tilbagetrækninger, der også koster flere millioner hver gang i gennemsnit.

»Leverandøren betaler også for fejlen, men vi betaler dyrt i tabt omsætning blandt andet. Det er selvfølgelig irriterende, at vi skal bruge kræfter på at fjerne varerne og skuffe nogle kunder, der ikke får deres varer. Men det er umuligt at undgå, og det er i leverandørens interesse at mærke ordentligt, ellers koster det jo også dem mange penge,« siger Jens Juul Nielsen til BT.