Der lød et ramaskrig uden lige, da Coop i sommeren 2015 med ét fjernede Kinder Pengui og Mælkesnitte fra deres mange supermarkeder, der blandt andet tæller Fakta, Super Brugsen, Kvickly og Irma.

Efter metroxpress skrev om Coops beslutning om at fjerne produkterne til fordel for deres egne versioner, førte det til en læserstorm, hvor mere end 2.500 rasende kunder klagede deres nød.

'Deres mælkesnitter er lort! Fy for fanden!'

'Man bliver pænt skuffet, når man tager en bid, hvis man forventer, det bare skal smage en lille smule af de rigtige Kinder Mælkesnitter,' lød det blandt andet fra de sure danskere.

Coop var dengang hverken til at hugge eller stikke i, og hæftede sig ved, at deres egne mælkesnitter solgte helt fint.

»Der er fem millioner kunder og 2.500 kommentarer på metroxpress. Hvad synes du er mest valid: Vores salgstal eller jeres kommentarer?«, lød det dengang fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Han forklarede, at Kinder ville have for meget for deres produkter, og derfor droppede man dem til fordel for Coops egne mælkesnitter.

Men nu, næsten tre år senere, har Coops forhandlere fået en aftale med Kinder hjem, der giver mening, siger Jacob Elholm Nissen, Kategorichef for Mejeri, Ost, Fedtstof, Æg og Juice, via mail til BT og metroxpress.

De meget omdiskuterede mælkesnitter og Kinder Pengui er tilbage i Coops butikker og supermarkeder. (Foto: David Andersen) Vis mere

Hvorfor har i valgt at sælge de produkter igen?

»Som en del af forhandlinger er de kommet tilbage på hylderne. Vi meldte i sin tid Kinder Mælkesnitte og Pingui ud af vores sortiment, idet det fra vores perspektiv gav mere mening at have varerne som private label. Det har vi været meget glade for i en lang periode, og har haft et meget flot salg på vores egne 2 varer, som fuldt ud lever op til forventningerne. Vi har valgt at tage Kinder produkterne ind på vores hylder igen, som en del af forhandling med leverandørerne«, siger Jacob Elholm Nissen.

Hvornår er de kommet tilbage på hylderne?

»Varerne er blevet indmeldt pr. uge 4 bredt i vores butikker«.

Er de tilbage i alle jeres butikker og supermarkeder?

»Ja, de har erstattet vores PL (private label, red.) varer«.

Da vi skrev om, at I stoppede salget af Mælkesnitter, forklarede I, at salgstallene på jeres egen snitte var fine - men nu er den tilsyneladende droppet. Solgte den alligevel ikke tilfredsstillende?

»Jo, de solgte ganske fremragende, og det er ikke pga. salget, at vi har meldt Kinder ind i stedet«.

Fortryder I, at I i sin tid droppede mælkesnitten?

»Nej«, lyder det afsluttende fra Coop-chefen.

Her kan du se opslagene, hvor Coops kunder i sin tid luftede deres vrede: